Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

#67 Durven is: “Energie en kracht om de angst en de status quo te overwinnen.”

Carly Fiorina, voormalig CEO van HP (1999-2005) vertelt  in de bijgaande YouTube link over de dynamiek van verandering en angst in deze lezing voor Stanford University-studenten die in mei 2007 werd aangeboden.
Fiorina stelt dat iedereen angst heeft. maar de vraag is welke keuze je maakt. Het meest angstige volgens haar is iets nieuws. En juist bij ondernemerschap gaat het over iets nieuw proberen.
Verandering geeft dus altijd weerstand. Het onbekende houdt je terug.
Ook bij een organisatieverandering geldt dit. Haar advies is medewerkers een goede visie te geven en dat er in deze visie ook een waarde voor de medewerker ligt.
Mensen die iets bereikt hebben, houden liever de status quo, een menselijke reactie volgens haar.
Dus verandering moet genoeg kracht hebben om de angst te overwinnen en de status quo overwinnen.
Ze merkt op dat ondernemerschap gaat over het nemen van risico’s, en dit wordt altijd geassocieerd met het aanpakken van innovatie.
Fiorina concludeert dat het voornemen van verandering inhoudt dat er voldoende energie en kracht wordt verzameld om de macht van de status-quo te overwinnen.
Om te durven en de status quo en het risico aan te gaan is er dezelfde kracht nodig.
De kracht en energie haal je uit:
  1. Train the brain: weet hoe je brein werkt bij angst en train je brein hiermee om te gaan.
  2. Accepteer angst en ga ermee om: geeft niks mag best, je mag angstig zijn maar ga er mee om.
  3. De context en de competenties: je kunt meer dan je denkt, de context bepaalt of je durft.
  4. De waarde-code: durven doe je alleen als je het waardevol vindt!
  5. Het moment van durven: het kantelmoment: nu!
  6. Word een risicomanager! En weer doorrrrrrr, welke uitdaging kun je nog meer aan?
  7. Deal met belemmerende factoren & Pak de positieve kansen!
  8. Support en borging. Zorg dat je je omgeving meeneemt en inricht!

Let’s do this!

Schrijf als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.