Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

Rob Smits Posts

#26 Innoveren In Teams Is Dansen In De Regen! 4 danspassen om jouw team de stap te laten maken.

Wat doe jij als het regent en eigenlijk weet je dat je ergens moet zijn?
Ga je schuilen op de veilige plek? Trek je een regenjas aan? Of durf jij het te laten regenen en er met plezier dansend er doorheen gaan?
Soms “regent” het in jouw team.
Klanten en organisaties verwachtten steeds meer en jouw “regen” kan die verwachtingen beïnvloeden. Teams geven soms gedoe!
Wat kun je doen als je durft:
  • Teams meer zelfsturing geven. Teamleden weten waar ze van zijn, kunnen hun eigen koers bepalen en laten zich niet alleen leiden
 door de waan van de dag.
  • Veerkracht is essentieel: Als team kun je samen stressbestendig zijn. Ook helpt het om realistische doelen te stellen
.
  • Wijsheid ontwikkelen binnen het team door kennis te vergroten maar ook een manier van kijken en oordelen ontwikkelen door niet meteen een oordeel te hebben. Zaken tot zichzelf door te laten dringen en een ander iets toe laten voegen
.
  • Streven naar excellentie; zorg dat een ieder het beste uit zichzelf haalt te halen in de uitoefening van het vak! Zorg voor een helder professioneel frame: wat zijn de mores, waarden en normen, omgangsvormen, zoals je als professional het vak wil uitoefenen.
Voor een dansvloer is nodig dat ieder teamlid zijn professionele zelf vindt. Teamleden kiezen voor hun rol in het team en voor wie zij daarin willen zijn.
Verder ook een gevoel van win-win, persoonlijk en zakelijk kunnen scheiden, afspraak = afspraak hanteren en uiteraard de resultaten vieren.
Communicatie speelt op de dansvloer een essentiële rol.
Heel praktisch betekent dit zicht op een ieders agenda. Zowel fysiek (waar ben je mee bezig?) als mentaal (wat houd je bezig?). Een verdieping als team op hoe teamleden naar het werk kijken en naar elkaar, welke kennis gebruik je, wat voeg je toe aan je collega’s?
Eigenlijk is dansen niet zo moeilijk. Samenvattend in 4 danspassen:
  1. Durven
  2. Doen
  3. Dealen met de regen
  4. Doorzetten
Reageer

#25 Zijn “originals” ook durvers? Boekreview op durven in “The Originals” van Adam Grant

Met deze vraag startte ik met het lezen van dit boek :”The Originals van Adam Grant”
Adam Grant beschrijft vanuit diverse invalshoeken en theoretische onderbouwingen hoe “original” gedrag eruit ziet en welke factoren wel of niet werken om “original” te zijn. De definitie die hij hanteert is: “iets van een eenduidig en uniek karakter; een persoon die verschilt van andere mensen op een aantrekkende of interessante wijze ofwel een persoon met frisse inventieve capaciteiten en initiatief nemend.”
“Originals” ondernemen actie op een vaak onconventionele wijze stelt Grant. Als voorbeeld haalt hij de Warby Parker oprichters aan.  Zij waren de eerste die brillen en contactlenzen online verkochten.
Wat heeft impact om “original” te zijn? Grant beschrijft hoe men de fouten in standaards en standaardaanpakker zoekt. De econoom Michael Housman onderzocht waarom bepaalde klantenservice medewerkers langer in hun baan bleven werken dan anderen. Bijvangst in dit onderzoek was dat bleek dat medewerkers die Chrome bleken te gebruiken anders naar situaties keken in vergelijking met bijvoorbeeld Firefox gebruikers. Het bleek dat Chromegebruiker destijds meer initiatief moesten nemen om Chrome überhaupt op hun PC te krijgen en dat zij standaardaanpakken van Firefox en Explorer in hun werk als minder effectief ervaarden. Chrome geeft niet altijd de standaardantwoorden.
De politiek psycholoog John Jost onderzocht hoe mensen omgaan met standaardsituaties die zij niet als prettig ervaren. Daar bleek dat mensen die het meeste last hadden van de standaardsituatie het minst tegenstand gaven. Volgens Jost volgt er dan een “systeem-rechtvaardiging” , men rationaliseert het probleem weg. Deze rechtvaardiging heeft ook een verzachtende werking: “als de wereld er zo hoort uit te zien dan hoef ik er ook niet ontevreden mee te zijn”. Een soort van berusting dat de situatie nu eenmaal zo is.
Maar juist het kenmerk van “originals” is dat zij tegen de standaard zijn en onderzoeken of het niet beter of anders kan.
Het begint met nieuwsgierigheid. Dan gaat het om vragen stellen, omdenken naar “vuja de” in plaats van “déjà vu”. We zien iets herkenbaars maar kijken er naar met de blik om nieuwe inzichten te verkrijgen.
Grant laat de 2 gezichten van ambitie zien. Het is goed om alles wat er te behalen valt ook te proberen te behalen en hij laat ook zien dat als je maar iets blijft doen op dezelfde wijze dat dat niet vernieuwend is. Begaafde personen staan vaak hoog in aanzien maar zijn niet perse vernieuwend. Volgens de schrijver William Deriesewicz worden ze dan de excellente schapen. Grant neemt je mee langs allerlei grootheden (M.L.King, Rosa Parks, Copernicus, Steve Jobs) en hij vraagt de lezer: “De laatste keer dat jij een goed idee had, wat deed je ermee?”. Als lezer wordt je geconfronteerd hoe we vaak met de stroom mee gaan. En dat we vaak onszelf censureren omdat we vaak niet opstaan en zeggen wat wij er zelf van vinden.
Als “original” moet je soms radicale risico’s nemen. We aanbidden mensen die “the right stuff” hebben en we nemen aan dat deze personen van een andere dimensie zijn. En mensen die dan toch wel het geluk hebben zijn onder een goed gesternte geboren. Terwijl het woord “entrepreneur” zoals de econoom Richard Castillion het beschreef juist letterlijk “risicodrager” betekent.
Het nemen van een risico en het dragen ervan wordt makkelijker als je een “risico-portfolio” hebt, dus als je iets risicovols onderneemt is het zinvol om ook iets achter de hand te hebben. Ondernemers starten soms vanuit een werkende situatie (schrijver T.S. Eliot) en beleggers verdelen de risico’s. Sommige successen ontstaan vanuit de veiligheid van een hobby (E-bay) of risico’s worden verdeeld door samen zaken op te zetten.
Google vroeg zijn personeel ooit eens om naar de eigen functies te kijken als flexibele onderdelen. De vraag werd gesteld om de functies opnieuw in te richten zoals zij dachten hoe die het beste werkten (VuJa De) en ook hoe zij het beste daarin tot hun recht zouden komen. De grenzen die er benoemd werden waren enkel en alleen de grenzen die mensen zelf gemaakt hadden.
“Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep” Scott Adams
Hoe kom je dan tot een goed idee?
Grant beschrijft in dit deel hoe de wisselwerking verliep tussen Steve Jobs en collega’s en de uitvinder van de Segway Dean Kamen. Te zelfverzekerd zijn kan juist creativiteit beperken en degene die je feedback geeft is vaak doorslaggevend. Kies de juiste personen voor feedback (je eigen vakgenoten0 en het aantal ideeën dat je genereert kan nooit genoeg zijn. Grote ideeën ontstaan in een veelheid van mislukkingen. Bij een nieuw idee, iets dat we nog niet kennen, triggert ons instinct om nieuwe onbekende zaken af te wijzen. We focussen op hetgeen NIET zou werken en gaan uit van bestaande prototypes. Ga in de schoenen staan van de creator!
Een Michigan State University team van 15 wetenschappers onderzochten de relatie tussen het uitvoeren van een creatieve hobby en de kans op een Nobel prijs. Muziek vergrootte de kans 2x en acteren zelfs 22x! Juist deze uitbreiding van kennis en ervaring zorgt voor een breder perspectief en kansen op een goed idee. Maar ook werken in het buitenland blijkt uit een onderzoek van Frederiques Godart meer kans te geven op een goed idee.
De aanname dan intuïtie dan relevant is ontkracht Grant. Intuïtie werkt alleen in gebieden waar wij ervaring in hebben. (Erik Dane) en juist in een wereld waar veel verandert en steeds het leven onvoorspelbaarder wordt zal juist een goede analyse relevanter worden.
“Great spirits have always encountered opposition from mediocre minds’ Albert Einstein
In dt hoofdstuk beschrijft Grant de lotgevallen van Carmen Medina. Zij was de eerste persoon die bij de CIA gebruik wilde maken van een gezamenlijk internet. Men zag dat bij de CIA niet zitten en Carmen kwam uiteindelijk op een zijspoor terecht. Toch hield zij vol en kwam via dat zijspoor op een belangrijke positie en had nu meer gevoel voor timing waardoor haar ideeën alsnog werden overgenomen. Timing is essentieel maar ook het vinden van de juiste partners om de zaak op een hoger niveau te brengen.
Een andere “original” aanpak is het “Sarick”-effect. Benoem hetgeen waarom men juist niet naar jouw idee moet kijken om uiteindelijk af te sluiten met maar….als je het wel zou doen dan….Deze wijze van communiceren zorgt voor een meer ondersteunende houding van het publiek. De overtuigende aanpak werkt volgens marketing professoren Marian Friestad en peter Wright niet omdat we dan ons “veiligheidsscherm” gaan op trekken. Als je ook je beperkingen en begrenzingen aangeeft neigt je publiek naar een meer ondersteunende houding. Ook kom je dan betrouwbaarder over en ook doordachter. Ieder idee wordt door een investeerder bekeken met de bril: “wat is er mis in dit product” als je dat alvast vertelt, vergroot dat het vertrouwen. Ook heeft deze bevestiging van minpunten het effect dat toehoorder meer moeite heeft om te bepalen wat zij zelf aan beperkingen zien.
Het is net Newton: “elke kracht zorgt voor een gelijkwaardige tegenkracht” men denkt: het valt eigenlijk wel mee.
Grant beschrijft meer psychologische processen waar “originals” gebruik van maken, een mooi voorbeeld is om eens het liedje Happy Birthday te tikken op tafel en een ander te vragen welk lied dit is. Slechts 2,5 procent raadt het juiste lied. Hoe goed je ook tikt. Wanneer iemand zijn idee pitcht, pitch diegene zijn of haar idee. Zij hebben het bedacht. Het lied geschreven…Hun idee, hun visie…Men moet dus de ander meenemen in de communicatie. En uitleggen waarom! (Kotter, Sinek). En daarbij nog: Het Sarick effect! Kies tussen deze 2 woorden: Iktitaf en Sarick welke kies je? Rufus Griscom onderzocht hoe we kijken en wat we gespiegeld willen zien. Bekende ideeën benaderen we positiever. Derhalve is zichtbaarheid van groot belang. Want wanneer we iets al eerder gezien hebben kiezen we voor dat. Darick dus!
Kiezen in een situatie die je niet bevalt. Je hebt 4 opties: vertrekken, jezelf uitspreken, accepteren en doorzetten of geen aandacht meer geven. uiteindelijk gaan deze keuzes over controle en committent . Je spreekt je alleen maar uit wanneer je weet dat het er toe doet wat je zegt en je enorm om iets geeft. Dan onderscheid Grant ook nog mensen die meer toegeeflijk zijn en diegene die het conflict graag opzoeken. Als je feedback vraagt aan de eerste groep zullen ze je toch niet kritiek geven daarvoor hebben ze een te grote angst voor conflict.
De status van het gemiddelde is de comfortzone waarbij het risico wel eens geprobeerd is en na een tegenslag de veiligheid van de comfortzone opnieuw bevestigde.
De eerder genoemde Carmen Medina slaagde wel uit de comfortzone te komen. Zij benoemde dat zij “mission focussed” was in plaats van de focus op zichzelf te hebben.
Donna Dubinsky was een manager bij Apple en kwam in conflict met Steve Jobs over de distributie. Haar laatste voorstel om de distributie ander aan te pakken werd alsnog aangenomen ondanks alle weerstand. Wat de crux was: output & impact! “Deliver, do your job and do it wel”. Negeren was geen optie, doorzetten wel tot het moment daar was om tegen Steve Jobs in te gaan. Alleen doorzetten had niet gewerkt omdat het je ontevredenheid niet oplost. Alleen vertrek of voor jezelf opkomen waren waardevolle opties.
En; na een fout kun je het altijd overdoen. De meeste mensen zullen dan zichzelf minder censureren en meer nadruk geven op de ideeën.
“ Never put off till tomorrowwhat you can do the day after tomorrow” Mark Twain.
UItstelgedrag lijkt de vijand van productiviteit maar kan ook een bron zijn voor creativiteit. Het is dan meer wachten op het juiste moment. Da Vinci heeft de definitieve Mona Lisa na slechts 15 jaar definitief afgerond. Originaliteit kan niet onder haast verkregen worden. Dit vraagt wel een discipline om uit te kunnen stellen. Ontwijk voortijdige keuzes. Het geeft ook een bredere focus. De tekst: “I have a dream” van M.L.King stond niet in de originele tekst. Door de definitieve tekst telkens uit te stellen bleef King open voor nieuwe input die hij eerder wellicht niet gezien had. Mahalia Jackson zei tijdens zijn speech: vertel hen over je droom Martin!. En dat deed hij, spontaan.
Uitstel hoeft geen afstel te zijn. Door te testen en verfijnen met diverse opties komt er een beter resultaat. Bill Gross, oprichter van Idealab, stelt dat timing dan voor 42% invloed heeft op een succesresultaat of niet. Grant maakt onderscheid tussen “movers/pioneers” en “Settlers”. Hij laat zien dat de pioniers en first movers juist vaak niet de meest effectieve resultaten behalen. Pioniers maken 6x zoveel fouten.
Een “settler” komt na de pionier en zij kijken of het anders of beter kan dan de pioniers.
Setters maken minder impulsieve besluiten en zijn minder risicovol. Verder hebben zij meer tijd om naar technieken en processen te kijken die beter kunnen. Ook kunnen zij marktontwikkelingen volgen en klantbehoeften beter duiden. Grant toont ook dat de jongeren niet per definitie meer “original” zijn. Zij komen makkelijker en sneller tot een nieuwe blik op een situatie maar ouderen hebben meer bagage en geduld om het juiste pad soms te kiezen. Zij hebben meer geëxperimenteerd en kunne oude ideeen.
Goldi Locks and trojan horse
Als we allianties zoeken met groepen met dezelfde waarden missen we de optie om vanuit strategisch of tactisch oogpunt juist andere groepen te betrekken. Als we verschuiven van het “Waarom” (Sinek) naar het “hoe” zijn we vaak minder radicaal. Als we daarnaar vragen zijn mensen vaak minder radicaal.
Bij de servische revolutie heeft Srbja Popovic een belangrijke rol gespeeld. Juist het anders denken over strijd maakte hem succesvol. Ook het gebruik van humor werkt goed. En soms moet je van je “enemies” je “frenemies” maken. In de voetstappen meelopen van je vijand geeft je een voorsprong. En juist een tegenopdracht geven zorgt voor originele oplossingen. Start eens met een onconventioneel uitgangspunt en kijk dan waar het toe leidt.
“We are not brothers keeper…in countless large and small ways we are brothers maker”
Hebben familiesamenstellingen invloed op “original” gedrag? Laatkomers zijn meer geneigd om risico te nemen. In sport hebben ze vaker blessures en in de politiek en wetenschap kiezen zij eerder radicale invalshoeken (Sulloway). In de risicobenadering zullen zij zich minder zorgen maken. Besluiten gaan minder over wat er verwacht wordt en meer over wie iemand is of wil zijn. Het is niet zo dat alle nakomers zo zijn maar het vergroot de mogelijkheid dat je je in een bepaalde richting ontwikkelt. Eerstgeborenen blijken volgens onderzoek meer dominant, meer gewetensvol en ambitieus te zijn. Zij verdedigen eerder de status qua waar de nakomers het juist uitdagen. Bij de geboorte van een nakomen zijn eerder geborenen geneigd om de regels te bevestigen en hun autoriteit juist te bevestigen ten opzichte van de nakomer. Nakomers kiezen vaker een niche waarin zij excelleren, weg van de mainstream. Grant laat ook de rol van ouders zien wanneer zij opvoeden. “Originals” worden vaker losgelaten en bepaalde waarden worden door de ouder juist belangrijk gevonden. Discipline is volgens Grant wel nodig en komt tot stand wanneer je kinderen de eigen waarden laat kiezen, een eigen kompas laten ontwikkelen en de consequenties van gedrag voor anderen laat ervaren.
het gebruik van woorden is dan essentieel volgens Grant. bevestiging van een goed karakter draagt bij aan een positieve identiteit, in plaats van het bevestigen van gedrag. Bijv. zeg: “wie wil een helper zijn?” in plaats van “wie wil helpen?”.
Wat betreft rolmodellen zijn ouders niet de beste rolmodellen. Juist rolmodellen die maatschappelijk van belang zijn zijn beter en zelfs fictieve rolmodellen (boek/film).
“in fact, the only sin which we never forgive in each other is difference of opinion”
Ralph Waldo Emerson
Diversiteit in culturen stimuleert “origanal” gedrag. Grant laat zien dat verscheidene Blusprints van culturen niet het gewenste gedrag opleveren. Negatieve feedback durven geven is daarbij essentieel. “Before you criticize people, you should walk a mile  in their shoes. That way, when you criticize them, you’re a mile away end you have their shoes”
(Jack Handey, Saturday Night Live, deep thoughts)
Starters op werkplekken zijn de beste personen om kansen te zien om een cultuurverbetering in te zetten. Dit vraagt voor managers een “open-deur” policy.
Welke principes werken dan? Innovatief zijn, klanttevredenheid, toegankelijkheid,ontwikkelen, bevestiging  en randvoorwaarden creëren (financieel).
En Dario; leer van de argumenten van de ander.
 “I learned that courage was not the absent of fear, but the triumph over it…The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear.” Nelson Mandela
Lewis Pugh: zwemmer op de Noordpool. Start als een defensieve pessimist en haalt daar zijn motivatie uit, om zijn tegenstanders te ontmoedigen.
Maak de angst je vriend zegt hij. het Durven spreken in het openbaar wordt als de grootste angst gezien.
Het advies kalm blijven zorgt ervoor dat het “stop-systeem” (Susan Cain, Quiet) in werking komt. Reframing  angst als spanning kan sprekers motiveren.
Angst is een intense emotie die je niet moet onderdrukken maar juist de energie omzetten naar een andere emotie. Angst komt voort uit hetgeen we verwachten.En dat dat negatief zal zijn.Als we het Go-systeem activeren door bv enthousiasme kijken we naar de positieve kanten en mogelijkheden.
In het verzet (Servie en elders) blijkt dat mensen de angst overwinnen door het Go-systeem aan te zetten door kleine acties die een signaal geven naar een grotere groep.
(Blueprint for a revolution, Srdja Popovic) Deze acties zijn klein in de daad maar in kwantiteit groot. Kahneman laat zien dat hetgeen je niet wil juist ook kan motiveren, wat zijn de kosten als je niet verandert. Als de voordelen tot verandering niet groter zijn gaat het stopsysteem in werking. we willen dan behouden wat we hebben.
Je moet eerst laten zien wat er nu allemaal mis is, en ontevredenheid cultiveren en dat als we niet veranderen het een gegarandeerd verlies is. Maak het gat zo groot mogelijk in vergelijking in wat zou kunnen zijn. Humor en kleine winsten geven een gevoel van ontwikkeling en vooruitgang.
Als je met angst omgaat kun je dat op 2 manieren doen: Oppervlakkig acteren: je niet laten raken ofwel Diep acteren, je verdiepen in het waarom .
Reageer

#24 3 Makkelijke Tips Om Uit je Comfortzone Te Komen

Moet je comfortzone moet stappen om iets te doen of te leren?
Is in je comfortzone blijven niet goed?
Dat hoeft niet zo te zijn omdat:
1. Als alles buiten je comfortzone zou zijn, zou je waarschijnlijk overweldigd (en ineffectief) zijn. Je hebt focus, energie en aandacht nodig om te groeien en je succesvol te ontwikkelen. En als je jezelf in alle mogelijke richtingen uitrekt – zul je niet krijgen wat je nodig hebt om te slagen en waarschijnlijk slechter presteren.
Kies in plaats daarvan een paar “stretch” -activiteiten om op te focussen. En breng deze in evenwicht met andere taken waar je comfortabel en competent in bent, en kijk dan op een verstandige manier hoe je je tijd en energie besteedt.
2. Velen van ons hebben een druk, persoonlijk leven buiten het werk. Het is dus essentieel om dit ook te overwegen bij het overwegen van iets buiten je comfortzone. Als je een tweeling verwacht, een verbouwing in je huis overweegt of als je een zieke ouder hebt, is het misschien het beste om in andere delen van je leven in je comfortzone te blijven tot de situatie is opgelost.
Timing is dus belangrijk.
3. Sommige mensen gedijen eeop om altijd buiten hun comfortzone te zijn. En anderen niet. En dan zitten sommige mensen in het midden. Overweeg waar je bent in dit continuüm en zie dan hoeveel je aankan. Vermijd dingen buiten je comfortzone niet uit angst, maar ken jezelf ook en wanneer iets gewoon te veel is om mee om te gaan.
Kies je eigen persoonlijke drempel!
Uiteindelijk is er geen magisch recept om te bepalen wanneer je buiten je comfortzone moet rekken, maar er zijn belangrijke dingen om te overwegen – de belangrijkste daarvan is jezelf te kennen en wat voor jou werkt!
Reageer

#23 Koudwatervrees? Durf!

Leer over de positieve effecten van de combinatie ademhaling en koudetraining en ondervindt het aan den lijve!

We combineren theorie en praktijk, wat betekent dat je naast ademhalingsoefeningen uiteindelijk onder begeleiding de zee in gaat…

 

Ademhaling en koudetraining.

Er is veel over gezegd en geschreven. De wetenschap zit er bovenop en is zeer positief over de gunstige uitwerking op lichaam en geest. Maar hoe zit het nu in elkaar? Wat doet de ademhaling en koudetraining met je, fysiek én mentaal?

Tijdens de 1 op 1 training doen we de ademhalingstechnieken en wordt verteld over de voordelen van koudetraining en ademhalingstechnieken.

En uiteindelijk gaan we de zee in.

Dit kan overigens in diverse gradaties, je voelt zelf ter plekke het beste aan tot hoever je kunt gaan. We sluiten af in Aloha met een lekker drankje en het delen van ervaringen.

 

Programma:

  1. Uitleg over beheersen van adem en omgaan met kou & 1estap in koud water (1 ½ uur)
  2. 2 sessies koudwaterzwemmen (1 uur per sessie)
  3. 2 sessies koudwaterzwemmen & transfer naar jouw durf-vraag (1 ½ uur per sessie)
  4. 1 afrondsessie zwemmen en durf-acties naar eigen situaties afspreken (1 uur per uur)
  5. 2 maanden WhatsApp contact om durven te bestendigen

 

Veiligheid
Tijdens de koudetraining zijn begeleiders aanwezig en wordt je geacht de besproken veiligheidsmaatregelen na te leven. Tijdens de theorie zullen we dit duidelijk bespreken. Doe je mee aan de training, dan doe je dat op eigen risico.

 

Interesse? Neem contact op:

Rob Smits, Bureau voor Durf
www.bureauvoordurf.nl

06-302 99 754

Zuiddijk 412
1505 HE Zaandam

 

 

 

 

Reageer

#22 KIKS VOOR NIKS!

KICKS VOOR NIKS!

Ik noem het zelf Kiks voor Niks. We zijn gewend om op een bepaalde manier (gewoonte!) naar de wereld om ons heen kijken en vergeten daarbij ook soms om van de kleine dingen te genieten. Bureau Voor Durf daagt je uit met Kiks Voor Niks.

Het verschijnsel Kiks voor Niks is bedacht door van Kooten & de Bie. In de bescheurkalender uit 1982 zijn de 10 originele Kiks voor Niks opgenomen. Kiks voor Niks zijn alledaagse dingen zoals het geluid van knikkers in een zakje. Of het laten knetteren van bubbeltjesplastic. Of het kraken van verse sneeuw als je er over loopt. Heerlijk geluid.

En een ieder kan zijn eigen Kiks voor Niks zien. Voor mij zijn het creatieve stickers met mooie afbeeldingen of teksten. Of mooie Graffitti. Maar ook bijvoorbeeld zonsopgang of bepaalde natuurverschijnselen.

Het is wel een kwestie van dat je er oog voor hebt. Zoals Cruijff ooit zei: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”

Mijn oogst van de afgelopen jaren vind je op mijn Pinterest-pagina en voor een dagelijkse update op Facebook.

Verder delen steeds meer mensen de kiks voor niks: dat maakt het nog leuker want zij zien dingen die ik nog niet zag.

En eh…wat zijn uw Kiks voor Niks..?

Deel ze via Facebook of mail ze naar rob@rob-smits.nl

Reageer

#21 TOP 5 Durfklussen November 2018

  1. Durf iets spannends te doen! Probeer eens karate?

De amerikaan Lee Lasris gaat normaal gesproken voor low-risk, low-impact sporten zoals tennis, golf en bowlen, maar op 60-jarige leeftijd wilde hij meer opwinding en schakelde over op GoJu Karate. Een vriend nam een les en was afgevallen en zag er fantastisch uit. “Ik zei:” Dat wil ik ook!”, zegt Lasris. Hij heeft bij de eerste les een gebroken rib en gebroken teen (twee keer) opgelopen. Maar hij kijkt uit naar de tweewekelijkse les, die begint met gymnastiekles en het aantrekken van handschoenen om te sparren. “Ik heb het gevoel dat ik vandaag beter ben dan tien jaar geleden”, zegt Lasris, die nu 62 is en hoopt op 70-jarige leeftijd zijn zwarte gordel te pakken te krijgen. “We hebben veel plezier. Ik hou van het vertrouwen dat het me geeft.

  1. Durf jezelf een uitdagend doel te stellen: “Je kunt ook een berg beklimmen.”

De amerikaan Steven McCraney (52) woont bijna op zeeniveau in Palm Beach Gardens, Florida, maar de vastgoedontwikkelaar gaat voor de “Seven Summits”, de hoogste toppen van zeven continenten.

Hij bereikte de Afrikaanse Kilimanjaro al en trok onlangs naar de top van Aconcagua in Argentinië, de hoogste berg van het westelijk halfrond op bijna 23.000 voet. Tweeënveertig mensen startten de 24-daagse trektocht, maar bijna-orkaankracht winden en temperaturen van 30 graden onder nul nabij de top bleken te veel voor velen. Slechts drie gidsen en drie klimmers bereikten de top, waaronder McCraney, slechts vijf jaar een klimmer. “Je voelt je vrij vernederd en klein als je om je heen kijkt en je bent op het hoogste punt in de Andes. Het was gewoon een geweldige levenservaring, “zegt hij. Zijn trainingsroutine omvatte over het algemeen een spinning klas van één uur vier dagen per week en een uur hardlopen voor of na afloop, plus zwemrondes toen zijn vertrek naderde. Hij trainde ook met een team jongens dat een paar keer per week bijeenkwam om de trappen van zijn 20 verdiepingen tellende kantoorgebouw te beklimmen – een rugzak en 10 extra pond per week toe te voegen tot ze uiteindelijk 50 tot 60 pond droegen. McCraney hoopt dat hij zijn drie dochters inspireert om het leven ten volle te verkennen. “Ik denk dat het belangrijk is om ze te laten zien dat niet alleen sommige dingen mogelijk zijn, maar dat alles mogelijk is.”

  1. Geen drugs maar toch een oppepper? Probeer “The Nap-a-Latte”.

Opgeslokt door een werkweek van 60 uur plus? Slaapdeskundige Breus beveelt dit vaak aan: drink snel een klein koud kopje koffie (het bevat veel cafeïne) en slaap daarna 20 tot 25 minuten. Je krijgt genoeg ZZZ’s om je slaapdrempel te verlagen voordat de cafeïne begint. “Je pept jezelf voor ongeveer vier uur,” zegt Breus. (Doe het niet binnen acht uur na het naar bed gaan, anders heb je problemen met slapen.)

  1. Durf je “social impact” te vergroten: Word een mentor.

Een manager kan een zakenman uit het middenkader begeleiden, maar een eerstejaarsstudent kan ook een doorgewinterde professional begeleiden. Iedereen heeft iets te bieden – en om te leren. Bij Winterschool Sociaal Ondernemenwaren professionals de buddies voor de startende sociaal ondernemers.

  1. Durf eens gewoon te Geven!

Doe vrijwilligerswerk op een lokale school of non-profitorganisatie of doe andere goede daden. Deel een partij brownies met je buren. Houd de deur voor iemand open, laat een andere chauffeur voor je lopen, maak boeketten uit je tuin voor collega’s. Geven geeft je feel-good endorfines.

 

 

Reageer

#20 “The Legacy” van James Kerr: 15 lessen van de All Blacks

“The Legacy” van James Kerr: inspiratie om de HAKA in zetten als onderdeel van een workshop. 15 lessen.

Het boek is in het engels geschreven en dat vertraagt mijn leestempo. Maar ik heb er ook 4 maanden over gedaan omdat het gaat om 15 principes of lessen die ik echt wilde leren kennen. Ik heb nog nooit zo veel aantekeningen in een boek gemaakt.

De ondertitel van het boek is: “What the All Blacks can teach us about the business of life” en de schrijver van het boek gaat diep in het hart van het Nieuw Zeelands Rugbyteam. Hierbij de 15 principes uitgelegd en hier en daar vertaalt naar (persoonlijk) leiderschap.

1. Sweep the Sheds

Never be too big to do the small things that need to be done.

Wees nooit te groot om de kleine dingen te doen die moeten worden gedaan

Succesvolle leiders brengen trots in nederigheid in evenwicht: absolute trots op prestaties; totale nederigheid vóór de omvang van de taak.

De uitdaging is om altijd te verbeteren, om altijd beter te worden, zelfs als je de beste bent. Vooral als je de beste bent.

Een verzameling getalenteerde individuen zonder persoonlijke discipline zal uiteindelijk en onvermijdelijk falen. Karakter triomfeert over talent.

2. Go for the Gap

When you’re on top of your game, change your game.

Als je je spel speelt, verander je je spel

Een winnende organisatie is een omgeving van persoonlijke en professionele ontwikkeling, waarin elk individu zijn verantwoordelijkheid neemt en aandeel in heeft. Je past je aan, of je verliest; en duurzaam concurrentievoordeel wordt bereikt door de ontwikkeling van een voortdurend zichzelf aanpassende cultuur.

3. Play with Purpose

Ask ‘Why?’

Vraag waarom?’

Betere medewerkers maken betere leiders. Leiders verbinden persoonlijke betekenis aan een hoger doel om geloof en een gevoel van richting te creëren. Geïnspireerde leiders, organisaties en teams vinden hun diepste doel – hun ‘waarom?’ – en trekken volgers aan via gedeelde waarden, visie en overtuigingen.

4. Pass the Ball

Leaders create leaders

Leiders creëren leiders

Leiders creëren leiders door verantwoordelijkheden door te geven, eigenaarschap te creëren, verantwoording af te leggen en te vertrouwen. Ze wapenen anderen met een bedoeling en gaan dan uitdagingen niet uit de weg.

Gedeelde verantwoordelijkheid betekent gedeeld eigendom.

 

5. Create a Learning Environment

Leaders are teachers

Leiders zijn leraren

Excellentie is een proces van evolutie, van cumulatief leren, van incrementele verbetering. Verlicht leiderschap promoot een gestructureerd systeem voor de ontwikkeling van het team, gecombineerd met een op maat gemaakte kaart voor de ontwikkeling van het individu.

Succesvolle leiders kijken verder dan hun eigen vakgebied om nieuwe benaderingen te ontdekken, beste praktijken te leren en de marges te verleggen. Vervolgens geven ze door wat ze hebben geleerd.

6. No Obnoxiousness

Follow the spearhead.

Vlieg in formatie. Wees eensgezind. Volg het speerpunt. Dit is het ‘wezen van het team’ en de essentie van de succesvolle organisatie.

Het wezen van een team begint van binnenuit. Hoge normen moeten van binnenuit komen. Leiderschap werkt het beste wanneer uw team het voortouw neemt. Niemand is groter dan het team en individuele schittering leidt niet automatisch tot uitstekende resultaten. Een egoïstische ingesteldheid zal een collectieve cultuur infecteren.

7. Embrace Expectations

Aim for the highest cloud

Succesvolle leiders hebben hoge interne benchmarks. Ze stellen hun verwachtingen hoog en proberen ze te overtreffen.

We leren het best – en veranderen – van het horen van verhalen die ons raken. Degenen in leidinggevende posities die de verhalen niet begrijpen of gebruiken, riskeren falen voor hun bedrijven of voor zichzelf.

Door een faalangst te omarmen, kunnen we onze prestaties opvoeren door een gezonde verliesaversie te gebruiken om ons te motiveren.

8. Train to Win

Practice under pressure

Oefen onder druk

Intensiteit van voorbereiding – ‘training om te winnen’ – zorgt ervoor dat de hersenen en het lichaam onder druk kunnen presteren. Het laat piekprestaties automatisch worden. Het ontwikkelt de denkrichting om te winnen. Als je nergens groeit, ga je nergens heen. De meeste mensen hebben de wil om te winnen; weinigen hebben de wil om zich voor te bereiden om te winnen.

9. Keep a Blue Head

Control your attention

Beheers je aandacht.

Slechte beslissingen worden niet gemaakt door een gebrek aan vaardigheden of aangeboren oordeelsvermogen: ze zijn gemaakt vanwege een onvermogen om de druk op het scharniermoment aan te kunnen.

Mantra’s zijn de manier waarop we ons verhaal aan onszelf kunnen vertellen; het zijn hulpmiddelen voor effectief denken, een mentale routekaart in tijden van druk.

Verstandige leiders proberen te begrijpen hoe het brein reageert op stress en eenvoudige, bijna meditatieve technieken te oefenen om kalm, helder en verbonden te blijven.

10. Know Thyself

Keep it real.

Houd het echt.

De beste leiders leiden hun eigen leven en anderen volgen. Leiderschap begint en eindigt met authenticiteit. Hoog presterende teams bevorderen een cultuur van eerlijkheid, authenticiteit en veilig conflict.

11. Sacrifice

Find something you would die for and give your life to it.

Vind iets waar je voor zou sterven en geef het je leven.

Geef alles wat je hebt. En een beetje meer. De wijsheid bestaat uit het waarderen van de kostbaarheid en de eindigheid van ons eigen bestaan, en daarom niet verspillen ervan.

12. Invent your own language

Sing your world into existence.

​​Lezers zijn verhalenvertellers. Alle grote organisaties worden geboren uit een meeslepend verhaal. Deze centraal georganiseerde gedachte helpt mensen te begrijpen waar ze voor staan ​​en waarom. Bedrijven die hun kernwaarden behouden, zijn degenen die op zichzelf staan, apart staan ​​en iets betekenen. Gebaseerd op sterke, resonerende waarden, gebruik makend van een gemeenschappelijke taal die mantra’s, motto’s en metaforen helpen verhalen om leiders te helpen de persoonlijke betekenis van hun mensen te verbinden met hun visie op de toekomst.

13. Ritualise to Actualise

Create a culture.

Creëer een cultuur.

Inspirerende leiders zetten rituelen op om hun team te verbinden met hun kernverhaal en gebruiken ze om hun collectieve identiteit en doel te reflecteren, te versterken, te versterken. Rituelen vertellen je verhaal, betrekken je mensen, creëren een erfenis. Rituelen maken het ongrijpbare echt. Vertel het me en ik zal het vergeten, het aan mij laten zien en ik herinner me, betrek me erbij en ik begrijp het.

14. Be a Good Ancestor

Plant trees you’ll never see

Wees een goede voorouder. Plant bomen die je nooit zult zien. Ware leiders zijn rentmeesters van de toekomst. Ze nemen de verantwoordelijkheid om iets toe te voegen aan de erfenis. Je bent meer bezig met je karakter dan met je reputatie, omdat je karakter is wat je werkelijk bent, terwijl je reputatie alleen is wat anderen denken dat je bent.

In 1999 runde Adidas een commerciële start met Charlie Saxton, de oudste voormalige ex-kapitein van All Blacks, trok een trui over zijn hoofd en is ‘gereïncarneerd’ als Fred Allen, de grootste aanvoerder en coach van All Blacks. In chronologische en opeenvolgende truien kraaide het een lijn van leiderschap naar de toenmalige kapitein, Taine Rendell. De erfenis is meer intimiderend dan welke oppositie dan ook. Hiermee wordt de essentie van toonaangevend op duurzaamheid vastgelegd. Kijk hier!

15. Write Your Legacy

This is your time.

Dit is jouw tijd. Als de spiraal vooruit gaat, komt het ook terug. Het is tijd om je stempel te drukken, je bijdrage. Het is tijd om een ​​erfenis achter te laten.

Au, au, aue bā! – It’s our time! It’s our moment! the final line of the haka.http://www.youtube.com/watch?v=We77jlAHzI8

References

Kerr, J. (2013). Legacy: 15 Lessons in Leadership. Constable

 

Reageer

#19 Bureau Voor Durf: “HIKE & HAKA!”

Friss: “We zijn 1 bedrijf en dat willen we uitstralen!” Bureau Voor Durf: “HIKE & HAKA!”

“Zal ik sterven, zal ik sterven, zal ik leven, zal ik leven”.

Wat is Friss?

Friss is een softwarebedrijf dat zich richt op fraudedetectie en risicobeheersing voor verzekeraars. Zij bedenken en leveren zakelijke oplossingen op dit vlak.

Wat hebben we gedaan?

Na de 1e trainingsdag is er behoefte om op de 2e dag een activiteit te hebben met het hele bedrijf. Op 3 november 2018 verzorgde Bureau Voor Durf een activiteit na een Profday om de personeelsleden te activeren op het geleerde en ook samen plezier te maken. Deze dag werkten we met meerdere trainers o.a. Rosa Smits en Paula Roelse. David Hup verzorgde de fantastische fotografie.

Wat was de HIKE?

De HIKE (geleid door de trainers) was een stevige wandeling in teams en voer ons door Amstelveen door o.a. de prachtige heemtuin De Braak.  Hier kregen de deelnemers een opdracht ter voorbereiding op de HAKA en vervolgden hun weg met een Silence walk (reflectie) en daarna met een Exchange walk (uitwisselen gedachten in duo’s). Kortom bij aankomst was men voorbereid op de HAKA.

Wat is een HAKA?

De haka is een ceremoniële dans in de Māori-cultuur. Het is een houdingsdans (Houdings dans) uitgevoerd door een groep, met krachtige bewegingen en stempelen van de voeten met ritmisch geschreeuw. Velen kennen hem nu van het Nieuw-Zeelandse rugbyunie-team(‘ All Blacks ‘).

Hoewel vaak geassocieerd met de traditionele gevechtsvoorbereidingen van mannelijke krijgers, zijn haka uitgevoerd door zowel mannen als vrouwen, en verschillende soorten van de dans vervullen sociale functies binnen de Māori-cultuur.

Wanneer een HAKA?

Haka wordt uitgevoerd om gasten te verwelkomen, door grote prestaties, gelegenheden, bruiloften of begrafenissen.Toen de Britse prins Harry en zijn geliefde Meghan recentelijk in Nieuw-Zeeland bezochten, werden ze begroet met een uitvoering van een Haka.

De bewegingen zijn erg vrij en van elke performer wordt verwacht dat hij zijn gevoelens uitdrukt. Voor de teams van FRISS werkte deze werkvorm enorm goed: op social media was er al direct respons te vinden:

Reageer

#18 DURVEN SPRINGEN IS “GAPPEN”

“Doe ik het of doe ik het niet?”

Iedereen kent de vraag en meestal hakken we gewoon de knoop door. Maar soms is de knoop taaier dan gedacht. Je blijft erop kauwen.

‘Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.’ zegt de wetenschapper Scarre in zijn boek “Courage”.
Het is het bewustzijn waarmee we in staat zijn een pauze in te lassen tussen wat er gebeurt en onze reactie daarop.’
Marijke Lipsius beschrijft in haar boek “De Factor Moed”  de “gap: tussen stimulus en respons als ons bewustzijn. Het maken van een bewuste keuze bij deze “gap” is durven.
Het is het domein waar onze wil aan het werk is, onze creativiteit en ons geweten. Dit domein maakt ons tot wie we zijn: mensen. We zijn geen lineaire afgeleide van wat er om ons heen gebeurt. We zijn in staat tot reflectie op ons handelen en kunnen kiezen voor iets dat niet alleen ons eigen belang dient, maar ook dat van anderen. We zijn ook nog steeds zoogdier. Dus op het moment dat we ons bewustzijn niet gebruiken, verdwijnt de gap en reageren we instinctief.
‘Gezond gappen werkt het best als je weet waar je kompas naartoe wijst. De ruimte die je neemt om stimulus en respons te scheiden, heeft er alle baat bij als het kompas in die ruimte aanwezig is. ‘ zegt zij.

Twijfel jij of je durft te springen?

Misschien moet je dan eens komen praten. Dan bekijken we samen wat de voors en tegens zijn, wat je wil bereiken en welke hindernissen je moet overwinnen.
Misschien blijkt “nee” het beste antwoord. Knoop doorgehakt!  Maar misschien is het antwoord “ja”. Dan rest er je nog één ding: durven springen!
Reageer

#17 Guts! Durf Te Ondernemen: 5 durfstappen in ondernemerschap

“ALS JE NIETS VERANDERT KRIJG JE WAT JE ALTIJD AL HAD.”

En je wilde toch je bedrijf starten?

Dus:  heb “Guts!”, stap in je discomfort-zone: DURF!

GUTS!-STAP 1
Geef 5 redenen waarom je zo graag een eigen bedrijf wil starten.
Formuleer je antwoorden positief. Schrijf het op, maak er een foto van of neem het op je mobiel op.
GUTS!-STAP 2
Geef nu 5 redenen waarom je het niet durft te doen.
Gebruik hetzelfde gereedschap als bij je eerste stap.

GUTS!-STAP 3

Loop nu stap 1 door een kies er maximaal 3 antwoorden uit. Lees ze hardop aan jezelf voor. Als je de antwoorden van je mobiel afluistert, spreek ze hardop na. Neem hiervoor rustig de tijd.

Gedurende het hardop zeggen visualiseer je, dus maak er een beeld van, voel het in je en om je heen of hoor het, ruik het. Ervaar het positieve en blije moment van waarom je het wilt doen!

GUTS!-STAP 4

Ga nu naar stap 2 en kies er maximaal 3 antwoorden uit. Lees ze een voor een zachtjes voor. Geef nu voor elk antwoord waarom je het niet durft een tegenargument: waarom of hoe je het wel zou kunnen doen. Herhaal dit een paar keer hardop!

GUTS!-STAP 5

Durf je het nu? Ik denk het wel. Besluit, Focus en kleine stappen zetten zijn de ingrediënten voor het durven. Dan durf je te springen.
Reageer