Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

Rob Smits Posts

#32 Kies voor lef, niet voor lief, 5 Tips van Otegha Uwagba

De Britse Otegha Uwagba richtte een onlinenetwerk op voor werkende vrouwen, en schreef een boek vol adviezen. Hoe maak je het nu echt als vrouw? ´Stop met proberen het anderen naar de zin te maken.´…

1. Weet wat je waard bent

Het schijnbare taboe op salaris als gespreksonderwerp werkt niet in je voordeel. Het is allereerst belangrijk dat taboe te doorbreken. Leg een aanbod voor aan vrienden en vraag of zij denken dat het genoeg is. En als je weet dat iemand een vergelijkbare klus heeft gedaan, vraag dan wat hij of zij ervoor kreeg. Wees vervolgens niet bang meer te vragen­ dan er wordt geboden.’ Op dit gebied moet je dus wat tact ontwikkelen. Doe je huiswerk, repeteer desnoods van tevoren je onderhandeling en houd het professioneel: noem je bedrag als zakelijk voorstel, niet als een persoonlijke wens of behoefte. En dan: zwijg. Onderdruk de drang de stilte vol te wauwelen met argumenten. Als jij je zegje hebt gedaan, is het de beurt aan de ander.

2. Vermijd de aanval

‘Helaas is het niet bijster productief je baas te vertellen dat hij een ***** is. Sommige mensen hebben nogal de neiging defensief te reageren. In een professionele omgeving zul je een andere, subtielere manier moeten vinden om met ***** om te gaan.’’

3. Wees jezelf

‘Daar heb ik zelf veel mee geworsteld. Het idee dat ik me moest inhouden, mijn mening voor me diende te houden, dat mijn ideeën niet goed genoeg waren om op tafel te leggen. Vrouwen worden geacht lief en aardig te zijn, en als ze in een leidinggevende positie een fout maken, worden ze er dubbel op afgerekend. Wees je er bewust van dat je die verwachtingen niet overneemt.’

‘Toon lef, spreek je uit, neem risico’s, durf fouten te maken. Je maakt jezelf onnodig klein wanneer je constant bezig bent het anderen naar de zin te maken – niet iedereen kan je aardig vinden.’

4. Draag een uniform

‘Zeker bij vrouwen is het kiezen van de juiste outfit belangrijk. Wij worden nu eenmaal nog meer dan mannen beoordeeld op uiterlijk, en mensen schatten je professionaliteit mede in op basis van wat je draagt. Dus bedenk wat je wilt uitstralen.’

‘Als ik naar een meeting ga, let ik erop dat ik geen laag decolleté heb en dat mijn kleding niet al te strak zit. Ook als ik met alleen vrouwen afspreek. Je kleren tonen wat je intenties zijn en wat je in je mars hebt, houd daar rekening mee. Creëer liefst een werkuni- form, elke dag min of meer het-zelfde, dan hoef je ’s ochtends ook geen kostbare tijd te verspillen aan de vraag wat je aan moet trekken.’

5. Neem vrouwen aan

‘Deze is speciaal voor mannen in een leidinggevende positie: neem meer vrouwen aan. Het is tijd dat bedrijven water bij de wijn doen, en daadwerkelijk zorgen voor meer diversiteit.’

Reageer

#31 Zomerkriebels Coaching @ the Beach

De zomer komt eraan en dat betekent dat de tijd van de blote benen en armen weer aanbreekt. Lekker naar het strand!
 
Voor Bureau Voor Durf is een bezoek aan ons favoriete strand @wijkiki bij Wijk Aan Zee
een andere uitdaging. Iedere zondagochtend nemen we een lekkere duik bij de pier
Immers het water is niet zo koud meer! 
 
En met jou gaan we aan de slag met Coaching at the beach:
Fysiek en mentaal in beweging zijn! Een sessie van 3 uur waarin we met wandelcoaching, zwemmen, dwalen door de duinen en een rustpunt bij Aloha op zoek gaan naar fysieke triggers met een mentaal effect!
 
Wil je zelf al wat “zomerkriebels” oefenen? Hierbij 5 tips:
 
  1. Smeer jezelf met zonnebrandcreme  terwijl je op één been staat. 
  2. Verdwaal opzettelijk op het strand wanneer je na je duik in zee naar je handdoek teruggaat. 
  3. Bekijk een tv-programma in een andere taal. Kies de taal van je favoriete vakantieland.
  4. Haatte je het eten van vis als een kind? Probeer het opnieuw. In IJmuiden kun je heerlijke visvaria halen!
  5.  Probeer eens te slacklinen! Bij Aloha is er een waarop je kunt oefenen! (zie ook foto)

See you @wijkiki!

Reageer

#33 Durven Op De Tijdlijn: Koers & Sturen

Het leven lijkt een lineaire ontwikkeling in de tijd. Wat eerder gebeurt, heeft een oorzakelijk verband met wat later plaatsvindt. In die zin wordt ons leven vanuit het verleden geleid. Door wat we in onze jeugd meemaken ontstaan patronen, die in het verdere leven zichtbaar blijven.

Je kunt besluiten te leren met een aantal zaken anders om te gaan. Maar die verandering is ook een gevolg van de problemen uit jouw eigen verleden. En hoe jij geleerd hebt daarmee om te gaan. Volgens deze lijn van verleden naar toekomst vormen we onze persoonlijkheid.

Hoe groter de tijdspanne is die je kunt omvatten met je vermogen terug en vooruit te blikken om tendenties geordend te overzien en te vermoeden, hoe meer je koers zich aan je kenbaar kan maken en bewust richtsnoer voor je handelen kan zijn.

Het begrip koers is direct verbonden met sturen. Je kunt pas sturen wanneer je enig idee hebt in welke richting je wilt gaan, waar je vandaan komt en wat de bepalende factoren onderweg zijn.

Hoe meer en hoe verder je terugkijkt op wat achter je ligt, hoe meer het geheim van je koers zich aan je openbaart en hoe bewuster je kunt sturen.

Tijdlijn ofwel levenslijn

Een tijdlijn, ook wel levenslijn genoemd is een ruimtelijke voorstelling van hoe iemand zijn algemene relatie tot tijd organiseert en begrijpt. De persoonlijke tijdlijn of levenslijn omvat de weergave van tijd in de hersenen. Slechts door de weergave van tijd hebben wij een verleden, heden en toekomst. Tijd wordt dus op een bepaalde manier door onze hersenen gerepresenteerd. Al onze ervaringen, beelden, geluiden en gevoelens slaan wij op door middel van onze zintuigen en onze hersenen rangschikken deze ervaringen in tijd en ruimte met behulp van de submodaliteiten. We coderen dus onze ervaringen en rangschikken deze op een bepaalde manier en zo coderen wij tijd. Als wij tijd niet zouden kunnen ordenen zouden we ernstig in de knoei raken. Tijdbewustzijn maakt leren en plannen mogelijk.

Tijdsbeleving en de invloed van je tijdslijn op je leven

Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke manier om tijd te coderen. Daardoor kunnen we (onbewust) dingen herkennen uit ons persoonlijke verleden, heden of toekomst. Tijd is bovendien een heel relatief begrip. Soms ervaart de ene persoon iets als lang en de ander hetzelfde als kort. Ook in jezelf heb je vast wel de ervaring dat soms de uren voorbij lijken te vliegen en soms dat seconden eindeloos duren. Dat heeft te maken met de manier waarop wij tijd beleven. Men heeft ontdekt dat de manier waarop wij tijd coderen een geweldige invloed heeft op wie we zijn en hoe we ons gedragen, op onze motivatie, zelfvertrouwen en emoties. Ben je bijvoorbeeld meer gericht op het verleden of meer op het heden of de toekomst? Dan heeft dit invloed op hoe je de wereld bekijkt en hoe je gemotiveerd wordt. Heb je een hele korte toekomstlijn omdat je bijvoorbeeld hebt besloten niet langer te leven dan je ouders of is het verleden heel vaag omdat je graag dingen wilt vergeten. Als iemand geen toekomstlijn heeft, hetzij omdat deze geblokkeerd is of is samengevloeid met de verleden-tijdlijn dan zou het kunnen dat iemand gedeprimeerd of zelfdestructief is, te weinig motivatie heeft of onmogelijk een toekomst kan plannen of zijn werk organiseren en succesvol zijn of het gevoel heeft continu in kringetjes rond te lopen. Vaak is het veranderen van de manier waarop je tijd codeert de oplossing van moeilijkheden, maakt het bepaalde taken gemakkelijker of maakt het het gewenste verlangen meer acceptabel.

Werken met tijdlijnen

Om te werken met je tijdlijn, kun je deze op de grond uitleggen of je kunt een tijdlijn visualiseren in de ruimte. Het doel van werken met tijdlijnen:

  • We kunnen hierdoor gebeurtenissen die zich binnen ons leven afspelen, beter leren begrijpen en beheersen
  • Je kunt beperkingen van je huidige tijdlijn aanpakken
  • Je kunt het verleden en de toekomst veranderen

Bron: Boek: Let’s get this straight, Julie Sullivan

Reageer

#29 Durfnummer “Mens durf te leven”

Het ‘origineel’ van Dirk Witte. Volgens mij een Zaankanter of in ieder geval had hij Zaanse roots!
Een prachtige versie van Ramses Shaffy! Uit 1967!
En van deze “Durf te leven” krijgt dit mens tranen in haar ogen. Briljant! Wende Snijders.
Je kent hem vast al. ‘Wees een vorst op je eigen vierkante meter’, ik vind hem briljant en inspirerend. Ik ben sowieso een fan van Tim Knol.
Uit het programma “Samen over de drempel” Een sfeervolle terugblik op de mooiste liedjes uit de vorige eeuw samen met het Metropool Orkest. Geniet van deze eenmalige uitvoering van Mens durf te leven door Huub van der Lubbe van De Dijk
Reageer

#28 Kom op nou!!! Hoor je dat wel eens?

Kom op nou!!!
En je zet je over je angst heen. Alsof je ergens overheen zetten je beter maakt! Opgeven maakt je een loser, toch?
Je bent afgehaakt en je hebt het gewenste niet bereikt!
Wat dat dan ook is. Een bepaalde afstand lopen of bepaalde omzet halen. Beter worden. Verlicht raken. Van je angst afkomen.
Van mij mag je even opgeven!
Dat zou voor nu de beste optie ooit zijn. Geef de strijd tegen je angst maar op en zie dat het een menselijke ervaring is. Gegenereerd door jouw gedachten.
Reageer

#28 Opbrengst uit: DE KUNST VAN HET DURVEN, Denk Als Een Kunstenaar, Will Gompertz

Review: DE KUNST VAN HET DURVEN, Denk als een kunstenaar, Will Gompertz
Gompertz beschrijft in kernpunten de  kunst van het durven van kunstenaars. Wat kunnen durfals van van kunstenaars leren? 10 kunstige durfpunten!
  1. OMGAAN MET MISLUKKINGEN
Zelfvertrouwen is wezenlijk zegt Gompertz: Kunstenaars vragen geen toestemming. Ze doen het gewoon. Zonder angst om te falen. Gompertz refereert aan het voorbeeld dat succes vaak te danken is aan een plan B. Rolling Stones speelden eerst alleen covers en bij toeval scoorden ze een hit met een B-kant.
Hij stelt verder dat een mislukking niet hetzelfde is als een fout. Maar een fout kan wel leiden tot wat op het eerste gezicht een mislukking lijkt.
Leren we van fouten? JA. Van het gevoel mislukt te zijn? NEE. Fouten maken hoort erbij het is een omweg naar succes. Schilders als Monet, Manet en Cezanne zijn succesvol gevworden door hun doorzettingsvermogen. Vanuit de volledige toewijding voor het vak. Edison had veel mislukte proeven voordat zijn uitvinding uiteindelijk lukte.
Nadenken, evalueren, corrigeren en aanpassen naar iets wat wel werkt. Zie het leven als een labarotorium zonder mislukkingen maar met tussenstops. Alles wat je doet, voedt het andere dat je doet. Het gaat erom te weten welke elementen uit eerder werk je moet behouden en wat je kunt missen. Mislukking is dus subjectief, marginaal en ongrijpbaar.
Waarom stoppen en niet doorzetten? Het gevaar te groot of de kans van slagen is te klein? Een afweging die realistisch is en zeker ook gedaan moet worden.
2 . IDEEEN:
John Steinbeck: ideeen zijn net konijnen. Je krijgt er een paar, leert ermee omgaan maar voor je het weet heb je er 10.
  1. KIEZEN:
Je vindt iets wat je al hebt maar nog moet ontdekken en bevrijden. Kunstenaars maken keuzes intuitief, ze ploeteren, leren, proberen uit totdat zij hun stem vinden.
Als je jezelf een kunstenaar noemt, dan ben je er een? Dit vraagt een mate van zelfvertrouwen en brutaliteit en ongemak. De enige die het goed moet vinden ben je zelf. Wat wel helpt als je je keuzes ter discussie stelt door je brein te prikkelen het anders te zien.
  1. NIEUWSGIERIG
Je kunt niets belangwekkends maken als je nergens belang in stelt.
Caravaggio benoemde dat nieuwsgierigheid voor hem bestond uit: passie, interesse, inspiratie, expirement, innovatie & realisatie
  1. EEN KUNSTENAAR JAT
Picasso zei ooit: “Begin met een idee en daarna wordt het iets anders” Jatten is volgens Gompertz detoe-eigening van andermans beproefde ideeen. Pure originaliteit bestaat niet volgens hem. We hebben iets nodig om op te reageren, om op voort te bouwen. In de durftraining gebruiken we dat ook door te bevragen wat er in het verleden wel werkte. Ook het modelleren is een werkvorm waarbij er eigenlijk gejat wordt:  Wie kan het al wel?
Je moet imiteren om te kunnen overtreffen. Fundamenten onder de knie krijgen, technieken ontwikkelen en de complexiteit begrijpen om hiermee kansen te zien om te kunnen verbeteren.
  1. SCEPTISCH
Gebruik de socratische methode: op zoek naar de waarheid mag je niets aannemen. Alles in twijfel trekken. Intelligente toegepaste scepsis.
Stel jij de juiste vragen?
Als we nadenken stellen we de juiste vragen, vragen we ons dingen af en gebruiken onze verbeeldingskracht.
“Leven dat je niet onderzoekt, is niet de moeite waard”
  1. GROOT in Detail
Grote lijn & detail moeten samenwerken.Individuele elementen voegen iets toe aan het grote geheel. Weet welk groot geheel jij een bijdrage aan hebt en welke individueel element dat van jou is. “https://www.bozar.be/nl/activities/2404-luc-tuymans-retrospective Luc Tuymans Elk schilderij heeft een ingang.”
  1. GEZICHTSPUNT
Paul Klee zegt:  “Het ene oog ziet en het andere voelt” Frustratie kan ook je gezichtspunt beïnvloeden en veranderen. Een andere omgeving verandert ook je gezichtspunt, verstoring activeert je zintuigen, het onbekende stimuleert ze.
De doodgewone dingen van het dagelijks leven kunnen een stimulans leveren. Waar haal jij je inspiratie uit?
  1. MOED/DAPPER
Kunstenaars hebben veelal een geestelijke moed : onuitgenodigd opstaan en je gevoel en idee uiten t.o.v. een potentieel onveilig publiek.
Coco Chanel zie ooit: “de moedigste daad is en blijft zelf te denken. Hardop!”
En dan “naakt” staan en zeggen: kijk naar mij!
Matisse stelde ooit:”Creativiteit eist moed.” We zijn geprogrammeerd om afgang en vernedering te vermijden. Bescheidenheid krijgt dan de voorrang. Bescheidenheid is de handrem op creativiteit (durven). Positief en negatief.
Aristoteles zei: “in deze wereld niemand iets zonder moed”
Vergilius: gezegend zij de moed, knul. Die wijst de weg naar de sterren.
Status quo staat niet vast. Onderzoekers, ondernemers en kunstenaars worden door verbeeldingskracht gedreven. Uitdaging: Samenleving wantrouwt nieuwe concepten. Moed nodig om regels dan te overtreden en macht van de groep te weerstaan. Het helpt als er een “beschermheer” is. Banksy kon het alleen, ”schelmenstreek” werkte. Pussy Riot versus Poetin.
Vincent Van Gogh: Wat zou het leven zijn zonder de moed iets te proberen?
10 TIJD OM NA TE Denken
Reageer

#26 Innoveren In Teams Is Dansen In De Regen! 4 danspassen om jouw team de stap te laten maken.

Wat doe jij als het regent en eigenlijk weet je dat je ergens moet zijn?
Ga je schuilen op de veilige plek? Trek je een regenjas aan? Of durf jij het te laten regenen en er met plezier dansend er doorheen gaan?
Soms “regent” het in jouw team.
Klanten en organisaties verwachtten steeds meer en jouw “regen” kan die verwachtingen beïnvloeden. Teams geven soms gedoe!
Wat kun je doen als je durft:
  • Teams meer zelfsturing geven. Teamleden weten waar ze van zijn, kunnen hun eigen koers bepalen en laten zich niet alleen leiden
 door de waan van de dag.
  • Veerkracht is essentieel: Als team kun je samen stressbestendig zijn. Ook helpt het om realistische doelen te stellen
.
  • Wijsheid ontwikkelen binnen het team door kennis te vergroten maar ook een manier van kijken en oordelen ontwikkelen door niet meteen een oordeel te hebben. Zaken tot zichzelf door te laten dringen en een ander iets toe laten voegen
.
  • Streven naar excellentie; zorg dat een ieder het beste uit zichzelf haalt te halen in de uitoefening van het vak! Zorg voor een helder professioneel frame: wat zijn de mores, waarden en normen, omgangsvormen, zoals je als professional het vak wil uitoefenen.
Voor een dansvloer is nodig dat ieder teamlid zijn professionele zelf vindt. Teamleden kiezen voor hun rol in het team en voor wie zij daarin willen zijn.
Verder ook een gevoel van win-win, persoonlijk en zakelijk kunnen scheiden, afspraak = afspraak hanteren en uiteraard de resultaten vieren.
Communicatie speelt op de dansvloer een essentiële rol.
Heel praktisch betekent dit zicht op een ieders agenda. Zowel fysiek (waar ben je mee bezig?) als mentaal (wat houd je bezig?). Een verdieping als team op hoe teamleden naar het werk kijken en naar elkaar, welke kennis gebruik je, wat voeg je toe aan je collega’s?
Eigenlijk is dansen niet zo moeilijk. Samenvattend in 4 danspassen:
  1. Durven
  2. Doen
  3. Dealen met de regen
  4. Doorzetten
Reageer

#25 Zijn “originals” ook durvers? Boekreview op durven in “The Originals” van Adam Grant

Met deze vraag startte ik met het lezen van dit boek :”The Originals van Adam Grant”
Adam Grant beschrijft vanuit diverse invalshoeken en theoretische onderbouwingen hoe “original” gedrag eruit ziet en welke factoren wel of niet werken om “original” te zijn. De definitie die hij hanteert is: “iets van een eenduidig en uniek karakter; een persoon die verschilt van andere mensen op een aantrekkende of interessante wijze ofwel een persoon met frisse inventieve capaciteiten en initiatief nemend.”
“Originals” ondernemen actie op een vaak onconventionele wijze stelt Grant. Als voorbeeld haalt hij de Warby Parker oprichters aan.  Zij waren de eerste die brillen en contactlenzen online verkochten.
Wat heeft impact om “original” te zijn? Grant beschrijft hoe men de fouten in standaards en standaardaanpakker zoekt. De econoom Michael Housman onderzocht waarom bepaalde klantenservice medewerkers langer in hun baan bleven werken dan anderen. Bijvangst in dit onderzoek was dat bleek dat medewerkers die Chrome bleken te gebruiken anders naar situaties keken in vergelijking met bijvoorbeeld Firefox gebruikers. Het bleek dat Chromegebruiker destijds meer initiatief moesten nemen om Chrome überhaupt op hun PC te krijgen en dat zij standaardaanpakken van Firefox en Explorer in hun werk als minder effectief ervaarden. Chrome geeft niet altijd de standaardantwoorden.
De politiek psycholoog John Jost onderzocht hoe mensen omgaan met standaardsituaties die zij niet als prettig ervaren. Daar bleek dat mensen die het meeste last hadden van de standaardsituatie het minst tegenstand gaven. Volgens Jost volgt er dan een “systeem-rechtvaardiging” , men rationaliseert het probleem weg. Deze rechtvaardiging heeft ook een verzachtende werking: “als de wereld er zo hoort uit te zien dan hoef ik er ook niet ontevreden mee te zijn”. Een soort van berusting dat de situatie nu eenmaal zo is.
Maar juist het kenmerk van “originals” is dat zij tegen de standaard zijn en onderzoeken of het niet beter of anders kan.
Het begint met nieuwsgierigheid. Dan gaat het om vragen stellen, omdenken naar “vuja de” in plaats van “déjà vu”. We zien iets herkenbaars maar kijken er naar met de blik om nieuwe inzichten te verkrijgen.
Grant laat de 2 gezichten van ambitie zien. Het is goed om alles wat er te behalen valt ook te proberen te behalen en hij laat ook zien dat als je maar iets blijft doen op dezelfde wijze dat dat niet vernieuwend is. Begaafde personen staan vaak hoog in aanzien maar zijn niet perse vernieuwend. Volgens de schrijver William Deriesewicz worden ze dan de excellente schapen. Grant neemt je mee langs allerlei grootheden (M.L.King, Rosa Parks, Copernicus, Steve Jobs) en hij vraagt de lezer: “De laatste keer dat jij een goed idee had, wat deed je ermee?”. Als lezer wordt je geconfronteerd hoe we vaak met de stroom mee gaan. En dat we vaak onszelf censureren omdat we vaak niet opstaan en zeggen wat wij er zelf van vinden.
Als “original” moet je soms radicale risico’s nemen. We aanbidden mensen die “the right stuff” hebben en we nemen aan dat deze personen van een andere dimensie zijn. En mensen die dan toch wel het geluk hebben zijn onder een goed gesternte geboren. Terwijl het woord “entrepreneur” zoals de econoom Richard Castillion het beschreef juist letterlijk “risicodrager” betekent.
Het nemen van een risico en het dragen ervan wordt makkelijker als je een “risico-portfolio” hebt, dus als je iets risicovols onderneemt is het zinvol om ook iets achter de hand te hebben. Ondernemers starten soms vanuit een werkende situatie (schrijver T.S. Eliot) en beleggers verdelen de risico’s. Sommige successen ontstaan vanuit de veiligheid van een hobby (E-bay) of risico’s worden verdeeld door samen zaken op te zetten.
Google vroeg zijn personeel ooit eens om naar de eigen functies te kijken als flexibele onderdelen. De vraag werd gesteld om de functies opnieuw in te richten zoals zij dachten hoe die het beste werkten (VuJa De) en ook hoe zij het beste daarin tot hun recht zouden komen. De grenzen die er benoemd werden waren enkel en alleen de grenzen die mensen zelf gemaakt hadden.
“Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep” Scott Adams
Hoe kom je dan tot een goed idee?
Grant beschrijft in dit deel hoe de wisselwerking verliep tussen Steve Jobs en collega’s en de uitvinder van de Segway Dean Kamen. Te zelfverzekerd zijn kan juist creativiteit beperken en degene die je feedback geeft is vaak doorslaggevend. Kies de juiste personen voor feedback (je eigen vakgenoten0 en het aantal ideeën dat je genereert kan nooit genoeg zijn. Grote ideeën ontstaan in een veelheid van mislukkingen. Bij een nieuw idee, iets dat we nog niet kennen, triggert ons instinct om nieuwe onbekende zaken af te wijzen. We focussen op hetgeen NIET zou werken en gaan uit van bestaande prototypes. Ga in de schoenen staan van de creator!
Een Michigan State University team van 15 wetenschappers onderzochten de relatie tussen het uitvoeren van een creatieve hobby en de kans op een Nobel prijs. Muziek vergrootte de kans 2x en acteren zelfs 22x! Juist deze uitbreiding van kennis en ervaring zorgt voor een breder perspectief en kansen op een goed idee. Maar ook werken in het buitenland blijkt uit een onderzoek van Frederiques Godart meer kans te geven op een goed idee.
De aanname dan intuïtie dan relevant is ontkracht Grant. Intuïtie werkt alleen in gebieden waar wij ervaring in hebben. (Erik Dane) en juist in een wereld waar veel verandert en steeds het leven onvoorspelbaarder wordt zal juist een goede analyse relevanter worden.
“Great spirits have always encountered opposition from mediocre minds’ Albert Einstein
In dt hoofdstuk beschrijft Grant de lotgevallen van Carmen Medina. Zij was de eerste persoon die bij de CIA gebruik wilde maken van een gezamenlijk internet. Men zag dat bij de CIA niet zitten en Carmen kwam uiteindelijk op een zijspoor terecht. Toch hield zij vol en kwam via dat zijspoor op een belangrijke positie en had nu meer gevoel voor timing waardoor haar ideeën alsnog werden overgenomen. Timing is essentieel maar ook het vinden van de juiste partners om de zaak op een hoger niveau te brengen.
Een andere “original” aanpak is het “Sarick”-effect. Benoem hetgeen waarom men juist niet naar jouw idee moet kijken om uiteindelijk af te sluiten met maar….als je het wel zou doen dan….Deze wijze van communiceren zorgt voor een meer ondersteunende houding van het publiek. De overtuigende aanpak werkt volgens marketing professoren Marian Friestad en peter Wright niet omdat we dan ons “veiligheidsscherm” gaan op trekken. Als je ook je beperkingen en begrenzingen aangeeft neigt je publiek naar een meer ondersteunende houding. Ook kom je dan betrouwbaarder over en ook doordachter. Ieder idee wordt door een investeerder bekeken met de bril: “wat is er mis in dit product” als je dat alvast vertelt, vergroot dat het vertrouwen. Ook heeft deze bevestiging van minpunten het effect dat toehoorder meer moeite heeft om te bepalen wat zij zelf aan beperkingen zien.
Het is net Newton: “elke kracht zorgt voor een gelijkwaardige tegenkracht” men denkt: het valt eigenlijk wel mee.
Grant beschrijft meer psychologische processen waar “originals” gebruik van maken, een mooi voorbeeld is om eens het liedje Happy Birthday te tikken op tafel en een ander te vragen welk lied dit is. Slechts 2,5 procent raadt het juiste lied. Hoe goed je ook tikt. Wanneer iemand zijn idee pitcht, pitch diegene zijn of haar idee. Zij hebben het bedacht. Het lied geschreven…Hun idee, hun visie…Men moet dus de ander meenemen in de communicatie. En uitleggen waarom! (Kotter, Sinek). En daarbij nog: Het Sarick effect! Kies tussen deze 2 woorden: Iktitaf en Sarick welke kies je? Rufus Griscom onderzocht hoe we kijken en wat we gespiegeld willen zien. Bekende ideeën benaderen we positiever. Derhalve is zichtbaarheid van groot belang. Want wanneer we iets al eerder gezien hebben kiezen we voor dat. Darick dus!
Kiezen in een situatie die je niet bevalt. Je hebt 4 opties: vertrekken, jezelf uitspreken, accepteren en doorzetten of geen aandacht meer geven. uiteindelijk gaan deze keuzes over controle en committent . Je spreekt je alleen maar uit wanneer je weet dat het er toe doet wat je zegt en je enorm om iets geeft. Dan onderscheid Grant ook nog mensen die meer toegeeflijk zijn en diegene die het conflict graag opzoeken. Als je feedback vraagt aan de eerste groep zullen ze je toch niet kritiek geven daarvoor hebben ze een te grote angst voor conflict.
De status van het gemiddelde is de comfortzone waarbij het risico wel eens geprobeerd is en na een tegenslag de veiligheid van de comfortzone opnieuw bevestigde.
De eerder genoemde Carmen Medina slaagde wel uit de comfortzone te komen. Zij benoemde dat zij “mission focussed” was in plaats van de focus op zichzelf te hebben.
Donna Dubinsky was een manager bij Apple en kwam in conflict met Steve Jobs over de distributie. Haar laatste voorstel om de distributie ander aan te pakken werd alsnog aangenomen ondanks alle weerstand. Wat de crux was: output & impact! “Deliver, do your job and do it wel”. Negeren was geen optie, doorzetten wel tot het moment daar was om tegen Steve Jobs in te gaan. Alleen doorzetten had niet gewerkt omdat het je ontevredenheid niet oplost. Alleen vertrek of voor jezelf opkomen waren waardevolle opties.
En; na een fout kun je het altijd overdoen. De meeste mensen zullen dan zichzelf minder censureren en meer nadruk geven op de ideeën.
“ Never put off till tomorrowwhat you can do the day after tomorrow” Mark Twain.
UItstelgedrag lijkt de vijand van productiviteit maar kan ook een bron zijn voor creativiteit. Het is dan meer wachten op het juiste moment. Da Vinci heeft de definitieve Mona Lisa na slechts 15 jaar definitief afgerond. Originaliteit kan niet onder haast verkregen worden. Dit vraagt wel een discipline om uit te kunnen stellen. Ontwijk voortijdige keuzes. Het geeft ook een bredere focus. De tekst: “I have a dream” van M.L.King stond niet in de originele tekst. Door de definitieve tekst telkens uit te stellen bleef King open voor nieuwe input die hij eerder wellicht niet gezien had. Mahalia Jackson zei tijdens zijn speech: vertel hen over je droom Martin!. En dat deed hij, spontaan.
Uitstel hoeft geen afstel te zijn. Door te testen en verfijnen met diverse opties komt er een beter resultaat. Bill Gross, oprichter van Idealab, stelt dat timing dan voor 42% invloed heeft op een succesresultaat of niet. Grant maakt onderscheid tussen “movers/pioneers” en “Settlers”. Hij laat zien dat de pioniers en first movers juist vaak niet de meest effectieve resultaten behalen. Pioniers maken 6x zoveel fouten.
Een “settler” komt na de pionier en zij kijken of het anders of beter kan dan de pioniers.
Setters maken minder impulsieve besluiten en zijn minder risicovol. Verder hebben zij meer tijd om naar technieken en processen te kijken die beter kunnen. Ook kunnen zij marktontwikkelingen volgen en klantbehoeften beter duiden. Grant toont ook dat de jongeren niet per definitie meer “original” zijn. Zij komen makkelijker en sneller tot een nieuwe blik op een situatie maar ouderen hebben meer bagage en geduld om het juiste pad soms te kiezen. Zij hebben meer geëxperimenteerd en kunne oude ideeen.
Goldi Locks and trojan horse
Als we allianties zoeken met groepen met dezelfde waarden missen we de optie om vanuit strategisch of tactisch oogpunt juist andere groepen te betrekken. Als we verschuiven van het “Waarom” (Sinek) naar het “hoe” zijn we vaak minder radicaal. Als we daarnaar vragen zijn mensen vaak minder radicaal.
Bij de servische revolutie heeft Srbja Popovic een belangrijke rol gespeeld. Juist het anders denken over strijd maakte hem succesvol. Ook het gebruik van humor werkt goed. En soms moet je van je “enemies” je “frenemies” maken. In de voetstappen meelopen van je vijand geeft je een voorsprong. En juist een tegenopdracht geven zorgt voor originele oplossingen. Start eens met een onconventioneel uitgangspunt en kijk dan waar het toe leidt.
“We are not brothers keeper…in countless large and small ways we are brothers maker”
Hebben familiesamenstellingen invloed op “original” gedrag? Laatkomers zijn meer geneigd om risico te nemen. In sport hebben ze vaker blessures en in de politiek en wetenschap kiezen zij eerder radicale invalshoeken (Sulloway). In de risicobenadering zullen zij zich minder zorgen maken. Besluiten gaan minder over wat er verwacht wordt en meer over wie iemand is of wil zijn. Het is niet zo dat alle nakomers zo zijn maar het vergroot de mogelijkheid dat je je in een bepaalde richting ontwikkelt. Eerstgeborenen blijken volgens onderzoek meer dominant, meer gewetensvol en ambitieus te zijn. Zij verdedigen eerder de status qua waar de nakomers het juist uitdagen. Bij de geboorte van een nakomen zijn eerder geborenen geneigd om de regels te bevestigen en hun autoriteit juist te bevestigen ten opzichte van de nakomer. Nakomers kiezen vaker een niche waarin zij excelleren, weg van de mainstream. Grant laat ook de rol van ouders zien wanneer zij opvoeden. “Originals” worden vaker losgelaten en bepaalde waarden worden door de ouder juist belangrijk gevonden. Discipline is volgens Grant wel nodig en komt tot stand wanneer je kinderen de eigen waarden laat kiezen, een eigen kompas laten ontwikkelen en de consequenties van gedrag voor anderen laat ervaren.
het gebruik van woorden is dan essentieel volgens Grant. bevestiging van een goed karakter draagt bij aan een positieve identiteit, in plaats van het bevestigen van gedrag. Bijv. zeg: “wie wil een helper zijn?” in plaats van “wie wil helpen?”.
Wat betreft rolmodellen zijn ouders niet de beste rolmodellen. Juist rolmodellen die maatschappelijk van belang zijn zijn beter en zelfs fictieve rolmodellen (boek/film).
“in fact, the only sin which we never forgive in each other is difference of opinion”
Ralph Waldo Emerson
Diversiteit in culturen stimuleert “origanal” gedrag. Grant laat zien dat verscheidene Blusprints van culturen niet het gewenste gedrag opleveren. Negatieve feedback durven geven is daarbij essentieel. “Before you criticize people, you should walk a mile  in their shoes. That way, when you criticize them, you’re a mile away end you have their shoes”
(Jack Handey, Saturday Night Live, deep thoughts)
Starters op werkplekken zijn de beste personen om kansen te zien om een cultuurverbetering in te zetten. Dit vraagt voor managers een “open-deur” policy.
Welke principes werken dan? Innovatief zijn, klanttevredenheid, toegankelijkheid,ontwikkelen, bevestiging  en randvoorwaarden creëren (financieel).
En Dario; leer van de argumenten van de ander.
 “I learned that courage was not the absent of fear, but the triumph over it…The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear.” Nelson Mandela
Lewis Pugh: zwemmer op de Noordpool. Start als een defensieve pessimist en haalt daar zijn motivatie uit, om zijn tegenstanders te ontmoedigen.
Maak de angst je vriend zegt hij. het Durven spreken in het openbaar wordt als de grootste angst gezien.
Het advies kalm blijven zorgt ervoor dat het “stop-systeem” (Susan Cain, Quiet) in werking komt. Reframing  angst als spanning kan sprekers motiveren.
Angst is een intense emotie die je niet moet onderdrukken maar juist de energie omzetten naar een andere emotie. Angst komt voort uit hetgeen we verwachten.En dat dat negatief zal zijn.Als we het Go-systeem activeren door bv enthousiasme kijken we naar de positieve kanten en mogelijkheden.
In het verzet (Servie en elders) blijkt dat mensen de angst overwinnen door het Go-systeem aan te zetten door kleine acties die een signaal geven naar een grotere groep.
(Blueprint for a revolution, Srdja Popovic) Deze acties zijn klein in de daad maar in kwantiteit groot. Kahneman laat zien dat hetgeen je niet wil juist ook kan motiveren, wat zijn de kosten als je niet verandert. Als de voordelen tot verandering niet groter zijn gaat het stopsysteem in werking. we willen dan behouden wat we hebben.
Je moet eerst laten zien wat er nu allemaal mis is, en ontevredenheid cultiveren en dat als we niet veranderen het een gegarandeerd verlies is. Maak het gat zo groot mogelijk in vergelijking in wat zou kunnen zijn. Humor en kleine winsten geven een gevoel van ontwikkeling en vooruitgang.
Als je met angst omgaat kun je dat op 2 manieren doen: Oppervlakkig acteren: je niet laten raken ofwel Diep acteren, je verdiepen in het waarom .
Reageer

#24 3 Makkelijke Tips Om Uit je Comfortzone Te Komen

Moet je comfortzone moet stappen om iets te doen of te leren?
Is in je comfortzone blijven niet goed?
Dat hoeft niet zo te zijn omdat:
1. Als alles buiten je comfortzone zou zijn, zou je waarschijnlijk overweldigd (en ineffectief) zijn. Je hebt focus, energie en aandacht nodig om te groeien en je succesvol te ontwikkelen. En als je jezelf in alle mogelijke richtingen uitrekt – zul je niet krijgen wat je nodig hebt om te slagen en waarschijnlijk slechter presteren.
Kies in plaats daarvan een paar “stretch” -activiteiten om op te focussen. En breng deze in evenwicht met andere taken waar je comfortabel en competent in bent, en kijk dan op een verstandige manier hoe je je tijd en energie besteedt.
2. Velen van ons hebben een druk, persoonlijk leven buiten het werk. Het is dus essentieel om dit ook te overwegen bij het overwegen van iets buiten je comfortzone. Als je een tweeling verwacht, een verbouwing in je huis overweegt of als je een zieke ouder hebt, is het misschien het beste om in andere delen van je leven in je comfortzone te blijven tot de situatie is opgelost.
Timing is dus belangrijk.
3. Sommige mensen gedijen eeop om altijd buiten hun comfortzone te zijn. En anderen niet. En dan zitten sommige mensen in het midden. Overweeg waar je bent in dit continuüm en zie dan hoeveel je aankan. Vermijd dingen buiten je comfortzone niet uit angst, maar ken jezelf ook en wanneer iets gewoon te veel is om mee om te gaan.
Kies je eigen persoonlijke drempel!
Uiteindelijk is er geen magisch recept om te bepalen wanneer je buiten je comfortzone moet rekken, maar er zijn belangrijke dingen om te overwegen – de belangrijkste daarvan is jezelf te kennen en wat voor jou werkt!
Reageer