Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

Rob Smits Posts

#13 Sociaal ondernemen voor professionals!

 

  • Ben jij professional in het sociaal domein, onderwijs of welzijn?.
  • Wil jij jouw business skills ontwikkelen en ondernemender worden?
  • Wil jij met je werk maatschappelijke impact maken?
  • Meervoudige winst creëren waar iedereen beter van wordt?

 

Schrijf je in voor de Winterschool Sociaal Ondernemen!

Een 5 daags trainingsprogramma met individuele coaching. Samen met maatschappelijke initiatieven werk je aan je eigen skills en levert een maatschappelijke bijdrage.

 

Wat is het?

De Winter School is een training- en ontwikkelprogramma waarmee je in de praktijk kennismaakt met sociaal ondernemen. Je volgt trainingen, krijgt persoonlijke begeleiding en gaat met een divers, multidisciplinair team aan de slag om sociale start-ups te helpen opzetten.

 

Voor wie is het?

Ieder team bestaat uit één initiatiefnemer van een sociale start-up en twee (jonge) professionals die mee-leren, mee-ontwikkelen en mee-denken vanuit hun eigen expertise.

 

Maatschappelijke initiatieven

Jij hebt een idee of een maatschappelijk initiatief in Zaanstad en bent op zoek naar nieuwe inspiratie! Je wilt je idee naar een hoger plan tillen, werken aan een sterk verdienmodel en ondernemender leren denken en handelen.

 

Jonge professionals

Jij wilt in de praktijk leren over sociaal ondernemerschap en nieuwe verdienmodellen. Je gaat inspiratie, ondernemende skills en mindset opdoen om als intrapreneur vernieuwing te realiseren.

 

Professionals sociaal domein

Jij houdt je als professional bezig met actief burgerschap of sociaal ondernemen. Of bijvoorbeeld in het sociaal domein, onderwijs  of welzijn. Je wilt jouw business skills ontwikkelen, ondernemender leren.

 

Waarom meedoen?

  • Je leert alles over sociaal ondernemen.
  • Je leert werken met tools van Design Thinking en Lean Start-Up
  • Je gaat samenwerken met mensen waar je niet dagelijks mee samenwerkt.
  • Je wordt bewust van de entrepreneur of intrapreneur die in jou schuilt.
  • Je draagt bij aan een betere wereld!

 

Programma & de trainingen.

MeetUp en StartUp
Vrijdag 2 februari 09.00 uur – 17.00 uur

 

Het ontwerp en de waardepropositie
Zaterdag 3 februari 09.00 uur – 17.00 uur

Business model innovatie
Vrijdag 23 februari 09.00 uur – 17.00 uur

Valideren en experimenteren
Zaterdag 24 februari 09.00 uur – 17.00 uur

Finance en Business Communication
Vrijdag 16 maart 09:00 uur – 17.00 uur

Pitch evenement
Vrijdag 23 maart 16.30uur – 18.00 uur

Ben jij net zo enthousiast over de Winter School als wij?

Vul het inschrijfformulier in voor vrijdag 18 december en dan bellen wij jou om deelname te bespreken.

Schrijf je in voor de Winter School

 

 

Reageer

#12 1 jaar ondernemen met lef, leven en beleving!

Inmiddels al een jaar weg bij ProActief UvA en werkend als zelfstandig ondernemer in durven. Het lijkt enorm ver weg en lang geleden. Geen fietstochtjes naar het werk meer, niet meer door Amsterdam fietsen. Het missen van de lekkere koffie en de goede gesprekken met collega’s. Weinig grappen uit kunnen halen en redelijk vaste werktijden. Uitzicht op de Sarphatistraat en Roeters verdwenen. Eerlijk gezegd is dat hetgeen waar ik echt afscheid heb van moeten nemen.
Daar is ook veel voor teruggekomen. Ik rijd meer in de auto door de hele regio. Van Den Helder tot aan Delft. Werktijden zijn wisselender. Ik kan meer zwemmen en lopen met Tek. Maar werk ook vaak  later en op verschillende locaties. Ik ontwikkel nieuwe producten: Guts, durf te ondernemen, SummerSchool en Winterschool Sociaal Ondernemen, Durven wordt steeds meer onderbouwd door mijn Masterstudie Human Development en de Master NLP.
Klanten blijven komen. Ik word door Inholland ingehuurd als free lancer. Na business studies en Facility management nu ook toerisme en nieuwe vakken zoals Projectmanagement, Marketing en Duurzaam Ondernemen.
LoopbaanLef zet ik in voor individuele trajecten bij onder andere gemeentes en particulieren.
Communication Challenge bij o.a. handhavers, managers en in teams.
Comfort Challenge meer in individuele trajecten voor medewerkers in loondienst maar ook bij verandertrajecten in teams. Bij organisaties zoals een landgoed, cateringbedrijven, teams bij gemeenten, Kinderopvang, onderwijs en zorg.
De agressie trainingen lopen ook goed. Re-integratie bedrijven, handhavers, welzijnsinstellingen maken gebruik van de AAA (Adequate Agressie Aanpak).
En ook steeds meer intervisie en groepscoaching.
Kortom de omzet is ver boven verwachting.
In mijn vrije tijd zwem ik elke zondag in de zee en ben actief bestuurslid bij ZCFC. Ik zet daar nu een begeleidingsteam op voor het G team. Verder ben ik moderator en organisator van Platform aan de Zaan bijeenkomsten.
Kortom een roerig jaar maar wel met volop lef, leven en beleving!

Dank aan allen die ik meer heb leren durven, alle opdrachtgevers die mij het vertrouwen hebben gegeven en alle samenwerking- en netwerkpartners.

Op naar 2018!

Reageer

#11 GUTS, Durf te ondernemen!

In vaste dienst blijven óf de stap zetten naar het zelfstandig ondernemerschap? Heb je nog niet de ”Guts”?

Je loopt rond met de volgende vragen:

  • Wat is er voor nodig om ondernemer te zijn?
  • Wat wil ik precies bereiken?
  • Hoe maak ik bewust de juiste keuze om ondernemer te kunnen zijn?
  • Wat houdt je tegen?
  • Wie of wat kan mij helpen mijn doel te bereiken?

Je staat voor een keuzemoment.

In deze workshop gaan we met bovenstaande vragen aan de slag. Met theorie én met name (inter-) actief aan de slag. Aan het eind van de workshop heb je inzicht en antwoorden op bovenstaande vragen en een routekaart naar je eigen bedrijf!

Voor wie: iedereen die overweegt voor zichzelf te starten als zelfstandig ondernemer.

Het is een workshop van 2 dagdelen:

Dagdeel 1:

•    Deel 1. Voordelen, nadelen en risico’s bij ondernemen: Durf jij?

•    Deel 2. Ondernemend Karakter: competenties, vaardigheden, houding;

Dagdeel 2:

•    Deel 3. Jouw idee: korte toets van het eerste idee: bepalen van jouw propositie.

•    Deel 4. De routekaart: wat is je volgende stap?

De cursus vindt plaats op 2 zaterdagochtenden te plannen: 24 juni en 1 juli van 10 tot 13 uur.

Jouw eerste investering in jouw onderneming is € 48 voor 2 workshops.

wanneer:

Gegeven door: Rob Smits
Datum: 24 juni
Aanvang: 10:00 uur
Toegang: € Zaterdagochtend 24 juni en 1 juli voor € 48 per persoon
Aantal plaatsen: 25
Adres: Westzijde 170 A
Plaats: Zaandam
Reageer

#10 4 tips om het talent durf te ontwikkelen.

 

De definitie van een ‘sterk punt’: het vermogen om in een bepaalde activiteit consequent bijna perfecte prestaties te leveren.

Een combinatie van talenten, kennis en vaardigheden, kan tot een ‘sterk punt’ leiden. Pas als je ergens mee in aanraking komt, blijkt dat je de bijbehorende vaardigheden heel snel onder de knie hebt en daar ook snel een eigen manier in weet te vinden.

Maar hoe ontwikkel je talent in durven?

Elk zich herhalend patroon van denken, voelen en zich gedragen is een talent, indien dat patroon op productieve wijze kan worden ingezet.

Talentontwikkeling in durven is dus herhaling van het patroon. 1 keer iets gedurfd levert nog geen talent op.

4 tips:

 

  1. Zorg dat je er telkens iets beter in wordt. Kleine stapjes werken ook goed in de ontwikkeling van een patroon.
  2. Bouw een ondersteuningssysteem op. Als je het idee hebt dat iets eenmalig is geweest zorg dat je in bv je agenda telkens de durf-uitdaging inplant.
  3. Gebruik een van je sterkste punten voor het compenseren van een zwak punt. Naast de ontwikkeling van durf kun je andere talenten die aan durf ten grondslag leggen meer prikkelen. Bijvoorbeeld talenten als actiegerichtheid of innovatief zijn.
  4. Zoek een buddy. Iemand die wel goed is in jouw zwakke punt en vraag hem om je de voor hem natuurlijke aanpak, aan te leren.

 

Reageer

#9 Wat zou jij doen als er opeens iemand met een steelpan dreigt?

Jaren geleden kwam ik thuis met een brommer. Gekregen van een vriend. Mijn pa vroeg hoe ik aan de brommer kwam en ik vertelde hem de waarheid.De brommer moest weg. Ik baalde!

Mijn pa was sterk in goed en kwaad en hield mij destijds op de rit. Maar boos was ik wel.

Maar goed; met mijn krantenwijk kerstkaarten opbrengst kon ik een jaar later zelfs een motor kopen. Haalde mijn rijbewijs bij een pakje boter (amsterdams gezegde) en kon rijden!

Ik reed redelijk onbezonnen maar ook veel. Na 4 jaar was de Honda CM 400 TD op en wilde ik een pittiger model. Het werd een XT 500.

Ik verkocht mijn Honda via de ViaVIa (voorloper marktplaats). De nieuwe eigenaar was blij. Ik verzekerde hem dat hij heerlijk reed en er was alleen wat kras en blikschade. Een week later werd ik gebeld.De koper was niet meer zo blij. De motor was vastgelopen. Met deze vastloper had hij veel meer kosten en hij wilde korting. Hij zou wel even langskomen.

Ik belde buurman Martin, een uit de kluiten gewassen havenarbeider, om mij even terzijde te staan. Ik ben niet groot en kon wel hard rennen (destijds). Ik was door de brulpartij door de telefoon en het postuur van de koper bang.

Op moment van aanbellen keek ik in de ogen van een kwade grote vent. Op dat moment vloog mijn adrenaline omhoog. Ik begon te stressen maar gooide direct het roer om. Ik bood hem op een rustige vriendelijke wijze 50 gulden korting. De koper was verbouwereerd en had een discussie verwacht. Hij accepteerde direct mijn aanbod.Het hielp dat Martin in de huiskamer zat maar wat verder werkte was het verplaatsen in de ander.

De teleurstelling erkennen. En de ander tegemoet komen.

Deze week gaf ik een Agressietraining aan Sociaal werkers van MET HHW. Deze professionals kwamen met bijzondere casuïstiek. Wat zou jij doen als er bijvoorbeeld opeens iemand met een steelpan dreigt? Vanuit het niets? Terugvechten kan een intuïtieve reactie zijn. De collega van de sociaal werker vluchtte en stond direct buiten en zij stond alleen.

Het vangen van “ja”-tjes en in het gesprek was naast inleven in de ander de oplossing. Hierdoor werd escalatie voorkomen. En dat vinden we toch een wenselijke situatie.

Wil je meer weten over mogelijke oorzaken van agressief gedrag en hoe je de kans vergroot om dit gedrag in goede banen te leiden: www.rob-smits.nl. De AAA: Adequate Agressie Aanpak.

Reageer

#8 DiSC sneltest

Wat meet DiSC ?

  • Hoe je omgaat met problemen en uitdagingen
  • Hoe je anderen beweegt en overhaalt tot jouw standpunt
  • Hoe je omgaat met veranderingen in jouw omgeving
  • Hoe je omgaat met regels, details en procedures

Samenvattend kunnen we zeggen dat DiSC een model is, dat de gedragsvoorkeuren van mensen terugbrengt tot een begrijpelijk geheel.

DiSC Sneltest

  • Geef ieder woord in een blok een cijfer van 1 t/m 4. Elk getal slechts 1x inzetten per blok.

1= het minst van toepassing

2= minder van toepassing

3= meer van toepassing

4= meest van toepassing

  • Tel alle scores van de D in de 10 blokken bij elkaar op
  • Doe dit ook voor de letters I, S en C.

De hoogste score geeft een indicatie welk gedragstype het meest bij u past. U zet talenten kwaliteiten die bij dit gedragstype horen gemakkelijk in. De laagste score geeft aan dat die gedragsstijl inzetten u veel energie kost.

Geestdriftig I Gereserveerd C
Besluitvaardig D Innemend I
Zorgvuldig C Goedmoedig S
Loyaal S Rusteloos D
Verstandig S Wilskrachtig D
Communicatief I Tactvol C
Veeleisend D Invoelend S
Voorzichtig C Speels I
Voorkomend S Concurrerend D
Redelijk C Verzoenend S
Spraakzaam I Gezellig I
Uitdagend D Grondig C
Vriendelijk I Beheerst C
Agressief D Aardig I
Logisch C Opmerkzaam S
Ontspannen S Koppig D
Inspirerend I 1 Direct D
Volhardend S Vrolijk I
Hardnekkig D Diplomatiek C
Accuraat C Fijngevoelig S
Hoogste score Laagste score
Totaal score
D:
I:
S:
C:
Totaal 100:

 

 

Reageer

#7 “Wees waardig, aardig en vaardig”!

Jongeren gaan mij aan mijn hart. Ik werd dan ook getroffen door de Socrateslezing van Joep Dohmen bij het Humanistisch verbond.

Dohmen doet daar een paar rake uitspraken die ik in mijn ervaring herken. “Jongeren zijn nu jongleurs van hun eigen biografie” en “Jongeren worden achter hun rug om gedisciplineerd door big data, media en de markt.”

Hij beschrijft hoe jongeren op zichzelf gewezen zijn in de huidige maatschappij en in het onderwijs en dat dit een groot gevaar iis. Externe oorzaken in falen zijn er niet meer. Het nieuwe falen is het persoonlijk falen.

Dohmen vergelijkt de visie van verschillende filosofische denkwijzen naar het onderwerp “Bildung”, wat je als brede vorming kunt verstaan.

In het laatste deel van de lezing stelt hij 2 vragen waar hij zijn publiek mee naar huis stuurt:

“Van wie of wat heb je het meest geleerd?”

En “Hoe heb je die ervaring in je leven geïntegreerd?”

Deze 2 vragen geven de mogelijkheid tot ontwikkeling aan.

Leren is een ding maar ontwikkelen is iets anders want dan heb je het over het gestaag integreren van ervaringen.

Dohmen stelt dat het voor jongeren belangrijk is om te willen, te focussen. Dit naar aanleiding van de bovenstaande vraag.

Afsluitend geeft hij een aantal stappen mee voor jongeren in de toekomst:

Stap 1: Ontdekken “het is mijn leven” en ik moet het zelf doen;

Stap 2: Autonomie vergroten, zelfstandig worden;

Stap 3: Oefenen, verdragen, tegenslag overwinnen;

Stap 4: Beseffen en ontdekken dat je maar een beperkte speelruimte hebt;

Stap 5: Ontdekken: :”Wat is echt de moeite waard, wat vind ik werkelijk van belang?”

Stap 6: Omgaan met de tijd, je niet er door laten leven;

Stap 7: Besef van kwetsbaarheid en kwetsbaar opstellen betekent niet dat je een loser bent;

Stap 8: Hoe van contacten met mensen, kijk en luister naar anderen.

De mooiste opmerking vond ik: ” Wees waardig, aardig en vaardig”! Morgen geef ik weer les bij Inholland als free lance docent. Het is het eerste dat ik op het bord ga schrijven!

De lezing heb ik zojuist toegevoegd op mijn YouTube afspeellijsten: https://youtu.be/r2egSwv7kFc?list=PLqfoWPIB4UPvtXyDA5HU3RO-RUgBHgAKa

Reageer

#6 “Ik geef snel en veel. Soms ongevraagd.”

“Ik geef snel en veel. Soms ongevraagd.”

Dit was de openingszin van een cliënt op de vraag: “Typeer je zelf eens in je werk”. Hij kwam om een oplossing te vinden voor zijn terugkerende moeheid. In een energiebalans maak je zelf de keuze. Eerst zorgen dat je genoeg energie hebt om te geven; dan bepalen of je geven kan. Het is belangrijk om te blijven opladen op welke manier dan ook, ook van kleine dingen. Een motor heeft energie nodig dan pas kun je ermee sturen. En “ minder is meer.” Je kunt je energie maar 1 keer verbranden, des te meer je doet, des te meer energie je verbruikt en niet altijd krijg je voldoende energie terug. Meer dingen te doen, kost meer tijd, meer regelen, meer energie….minder geeft meer focus en energie richting op datgeen echt belangrijk is. Uiteindelijk lukte het hem zijn keuzes te maken.

Rike: What have we learned since we started? Except to find in others who we are? Except the common thing of nature?

Mijn cliënt bleek een natuurmens. De natuur is de basis van energie. Natuurlijk kreeg hij ook energie van anderen. Dat lukt alleen als het wederzijds is. Dat is in de natuur niet zo. Je kunt gewoon halen, je hoeft niets te geven. Zijn keuze werd dus makkelijker. Zonder voorwaarden energie krijgen. Hij ging voortaan op de fiets naar het werk en kon onderweg genieten van de elementen. Ook in de pauzes wandelen in het park. Hij kreeg de opdracht om foto’s te maken van zaken waar hij van genoot op zijn tochtjes. Dit resulteerde in een mooie fotocollage van wolkenluchten, het IJ, en de bomen in het Oosterpark. De collage heeft hij geprint en op zijn kantoor gehangen als een reminder.

We hebben het traject afgesloten met de volgende door hem geformuleerde focuspunten (Stephen Covey heeft hem hier goed bij geholpen):

Fysieke vernieuwing geeft energie:

= slaap genoeg (7 uur)

= een doel met fietsen stellen

= elke dag fruit en water

= elke dag een wandeling doen

= zie, hoor en geniet van de natuur

Reageer

#5 DISC-theorie

De basis voor wat we nu DiSC® noemen werd voor het eerst beschreven door William Moulton Marston in 1928, in zijn boek Emotions of Normal People (emoties van normale mensen). Marston identificeerde wat hij noemde vier “primaire emoties” en de daarbij behorende gedragsstijlen die we vandaag kennen als Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Consciëntieus. Marston heeft zijn ideeën nooit als typologie gebruikt, of om mensen te labelen als een specifiek “type”. Maar hij geloofde wel dat iedereen een grotere intensiteit en frequentie van gedrag zou vertonen in één of twee van de stijlen. Marston geloofde dat door te begrijpen hoe onze “normale” emotionele reacties zich aanpassen aan de verwachtingen van mensen, situaties en de maatschappij, we ons kunnen ontwikkelen tot beter geïntegreerde en onafhankelijkere mensen, en in staat zullen zijn om het ware geluk te vinden in ons werk en persoonlijke leven.

In dit model wordt de verticale dimensie beschreven in de zin van de vermeende kracht. De “D” en “i” stijlen zijn beide geneigd te denken dat ze krachtiger zijn dan de omgeving. Dat wil zeggen dat ze het gevoel hebben controle te hebben over hun omgeving en ze kunnen assertiever en proactiever zijn. Aan de andere kant zijn de “S” en “c” stijlen, die geneigd zijn te denken dat ze minder krachtig zijn dan de omgeving. Dat wil zeggen dat ze het gevoel hebben weinig controle te hebben over hun omgeving en dat ze zich meer dienen aan te passen en reactief te zijn. De horizontale dimensie wordt beschreven in de zin van waargenomen gunstigheid van de omgeving. De “D” en “C” stijlen hebben de neiging hun omgeving als ongunstig te zien (uitdagend, onwelkom of sceptisch). De “i” en “S” stijlen hebben de neiging hun omgeving als gunstig te zien (aanvaardend, welkom en vriendelijk).

De concepten ‘vermeende kracht’ en ‘vermeende gunstigheid’, gecreëerd in de jaren ’80, volgen dezelfde lijnen als het werk van Marston, maar ze zijn niet praktisch wat betreft het verschaffen van inzicht in de wereld van normale emoties en normaal gedrag in gewone taal. In het bestuderen van de literatuur en het uitvoeren van ons eigen onderzoek, zijn we een modernere taal tegengekomen die het Marston model bekrachtigt, en die veel effectiever is in het overbrengen van zinvol gedrag dat makkelijk in de praktijk te brengen is.

Dit schreef Marston in 1930:

Een emotie is het bewustzijn van een houding ten opzichte van iets of iemand. De houding kan een bondgenootschap of een vijandigheid zijn, en het kan iemand zich inferieur of superieur doen voelen tegenover de stimulans die deze houding veroorzaakt. Een emotie is veel ingewikkelder dan slechts een aangenaam of onaangenaam gevoel.

Om een emotie te ervaren, moet iemand of een vijandigheid of een aanvaarding voelen ten opzichte van het voorwerp of de persoon die het veroorzaakt, en hij of zij moet de wens hebben het óf te beheersen óf erdoor beheerst te worden. Een eenvoudige emotie is dus een combinatie van een houding van superioriteit of inferioriteit en een houding van afwijzing of aanvaarding.

In zijn boek schreef hij dat we ieder een publieke zelf hebben die we als normaal en gezond beschouwen, maar dat velen van ons een privézelf hebben die we voor de rest van de wereld verborgen houden. We hebben een verborgen innerlijke overtuiging dat deze privézelf abnormaal is, misschien zelfs ongezond, en beschamend. Marston verdedigt met krachtige woorden dat deze privézelf onze eigen “normale” zelf is. Problemen en ontevredenheid ontstaan wanneer we teveel inspanningen moeten verrichten om deze natuurlijke privézelf te onderdrukken in een misplaatste poging bij andere mensen te horen. Zodoende schrijft hij uitgebreid over de noodzaak om mensen een “emotionele heropvoeding” te bieden. Dit heropvoedingproces zou mensen toestaan om hun natuurlijke neigingen en voorkeuren te aanvaarden en zichzelf te accepteren zoals ze zijn. We kunnen deze ooit revolutionaire ideeën toepassen op onze huidige DiSC® toepassing. Indien we mensen kunnen doen inzien onder welke situationele druk ze staan en hoe deze druk hun gedrag beïnvloedt, kunnen we mensen een beter inzicht verschaffen in wat ze succesvol en gelukkig kan maken.

In het kort samengevat, onze omgeving (bijvoorbeeld op het werk, thuis, met vrienden) speelt een belangrijke rol in het begrijpen van DiSC. De ware kracht van dit idee ligt echter niet in hoe we DiSC meten, maar in de toepassing van DiSC. Dit idee kan mensen helpen de kennis en de moed te verzamelen om te veranderen.

Bron:© 2007, Inscape Publishing, Inc.

 

Reageer

#4 Logische niveaus van Dilts

 

Het gedragsmodel van Bateson en Dilts

De antropoloog Gregory Bateson heeft in samenwerking met Robert Dilts een model voor gedragsverandering ontwikkeld, het model van de logische niveaus. Dit model gaat er van uit dat het onvoldoende is om alleen het gedrag van mensen te begrijpen en te kennen (en dus alleen op gedrag te sturen). Er zijn meer niveaus (innerlijke factoren) in het menselijke systeem die in relatie staan met het gedrag en daar invloed op hebben. De 6 logische niveaus geven een onderscheid in niveaus aan waarop doelen stellen, visie en missie op het persoonlijke vlak zich afspelen. Hierdoor ontstaan belangrijke vragen, zoals: houd ik met het formuleren van mijn doelen wel rekening met de context?

Welke capaciteiten heb ik en welke dien ik aan te leren om mijn missie en visie te bereiken?

Deze zes logische niveaus zijn volgens Dilts in samenhang belangrijk bij het veranderen van gedrag en het leren (zowel bewust als onbewust). Omdat Bateson en Dilts de logische niveaus vanuit een de systeemtheorie hebben ontwikkeld, werkt volgens hen een verandering op één niveau door op alle andere niveaus, zowel naar boven als naar beneden en visa versa. Waarbij gezegd moet worden dat interventies en veranderingen op een hoger niveau krachtiger doorwerken naar beneden dan andersom. Volgens Bateson en Dilts is een collectief gedragsprobleem terug te voeren naar een discrepantie met hogere niveaus in de hiërarchie binnen een organisatie.

Bateson gaat ervan uit dat medewerkers gedrag laten zien dat past en passend is in de omgeving waarin zij zich bevinden. Dat de organisatie dus gedrag van medewerkers krijgt dat hij verdient.

 

Dilts geeft ons een instrument om achter iemands gedrag te zoeken naar diens missie.

Vaardigheden zoals goed uitvragen en actief luisteren kunnen hierbij ingezet worden. Het vormt natuurlijk ook een goed instrument om een bestaande missie of visie te beoordelen.
Het model van de logische niveaus helpt ons dus:
• met het ontwikkelen van doelen, visie en missie
• met het achterhalen/helpen te verwoorden van iemands doelen, visie en missie
• met het beoordelen van doelen, visie en missie

De volgende logische niveaus zijn te onderscheiden:
Omgeving

Datgene waar we op reageren, wat ons omringt, de andere mensen met wie we in aanraking komen. Alles wat buiten het individu of de organisatie ligt.

 

 

Gedrag

De specifieke handelingen die we uitvoeren, ongeacht ons vermogen. Al datgene dat met een filmcamera vast te leggen valt. Dit is echter slechts het topje van de ijsberg.

 

Vaardigheden/Competenties

Vaardigheden, bekwaamheden, kwaliteiten, talenten, hulpbronnen en tactieken waar we in ons bestaan gebruik van maken.

 

Waarden/overtuigingen

Het scala van ideeën die we voor waar aanhouden en die we gebruiken als basis voor ons dagelijks handelen. Onze overtuigingen kunnen ons toestaan bepaalde dingen te doen, maar kunnen ons evenzeer beperkingen opleggen. Waarden zijn de dingen die we belangrijk vinden in het leven dat we leiden. Ook zij vormen een sterke sturing in ons handelen.

 

Identiteit

Het fundamentele ik-gevoel, hoe een persoon over zichzelf denkt.

Identiteit kunnen we op twee niveaus aangeven. Ten eerste ontlenen wij onze identiteit aan ons werk c.q. Onze maatschappelijke positie. Ten tweede vormt ons gedrag en met name hoe onze omgeving dat gedrag beoordeelt, ook onze identiteit.

 

Missie/Visie

Dit is het hoogste niveau, het fundament van ons bestaan. Het verwijst naar het grotere geheel, waarvan je deel uitmaakt.  Er worden vragen gesteld als: “waarom zijn wij hier?” En “wat is de zin van ons bestaan?” Op dit niveau heeft men het ook wel eens over een levensopdracht, ofwel een missie. Een verandering op dit niveau heeft onherroepelijk vele gevolgen op alle andere niveaus.

 

Reageer