Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

#32 Kies voor lef, niet voor lief, 5 Tips van Otegha Uwagba

De Britse Otegha Uwagba richtte een onlinenetwerk op voor werkende vrouwen, en schreef een boek vol adviezen. Hoe maak je het nu echt als vrouw? ´Stop met proberen het anderen naar de zin te maken.´…

1. Weet wat je waard bent

Het schijnbare taboe op salaris als gespreksonderwerp werkt niet in je voordeel. Het is allereerst belangrijk dat taboe te doorbreken. Leg een aanbod voor aan vrienden en vraag of zij denken dat het genoeg is. En als je weet dat iemand een vergelijkbare klus heeft gedaan, vraag dan wat hij of zij ervoor kreeg. Wees vervolgens niet bang meer te vragen­ dan er wordt geboden.’ Op dit gebied moet je dus wat tact ontwikkelen. Doe je huiswerk, repeteer desnoods van tevoren je onderhandeling en houd het professioneel: noem je bedrag als zakelijk voorstel, niet als een persoonlijke wens of behoefte. En dan: zwijg. Onderdruk de drang de stilte vol te wauwelen met argumenten. Als jij je zegje hebt gedaan, is het de beurt aan de ander.

2. Vermijd de aanval

‘Helaas is het niet bijster productief je baas te vertellen dat hij een ***** is. Sommige mensen hebben nogal de neiging defensief te reageren. In een professionele omgeving zul je een andere, subtielere manier moeten vinden om met ***** om te gaan.’’

3. Wees jezelf

‘Daar heb ik zelf veel mee geworsteld. Het idee dat ik me moest inhouden, mijn mening voor me diende te houden, dat mijn ideeën niet goed genoeg waren om op tafel te leggen. Vrouwen worden geacht lief en aardig te zijn, en als ze in een leidinggevende positie een fout maken, worden ze er dubbel op afgerekend. Wees je er bewust van dat je die verwachtingen niet overneemt.’

‘Toon lef, spreek je uit, neem risico’s, durf fouten te maken. Je maakt jezelf onnodig klein wanneer je constant bezig bent het anderen naar de zin te maken – niet iedereen kan je aardig vinden.’

4. Draag een uniform

‘Zeker bij vrouwen is het kiezen van de juiste outfit belangrijk. Wij worden nu eenmaal nog meer dan mannen beoordeeld op uiterlijk, en mensen schatten je professionaliteit mede in op basis van wat je draagt. Dus bedenk wat je wilt uitstralen.’

‘Als ik naar een meeting ga, let ik erop dat ik geen laag decolleté heb en dat mijn kleding niet al te strak zit. Ook als ik met alleen vrouwen afspreek. Je kleren tonen wat je intenties zijn en wat je in je mars hebt, houd daar rekening mee. Creëer liefst een werkuni- form, elke dag min of meer het-zelfde, dan hoef je ’s ochtends ook geen kostbare tijd te verspillen aan de vraag wat je aan moet trekken.’

5. Neem vrouwen aan

‘Deze is speciaal voor mannen in een leidinggevende positie: neem meer vrouwen aan. Het is tijd dat bedrijven water bij de wijn doen, en daadwerkelijk zorgen voor meer diversiteit.’

Schrijf als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.