Jaren geleden kwam ik thuis met een brommer. Gekregen van een vriend. Mijn pa vroeg hoe ik aan de brommer kwam en ik vertelde hem de waarheid.De brommer moest weg. Ik baalde!
Mijn pa was sterk in goed en kwaad en hield mij destijds op de rit. Maar boos was ik wel.
Maar goed; met mijn krantenwijk kerstkaarten opbrengst kon ik een jaar later zelfs een motor kopen. Haalde mijn rijbewijs bij een pakje boter (amsterdams gezegde) en kon rijden!
Ik reed redelijk onbezonnen maar ook veel. Na 4 jaar was de Honda CM 400 TD op en wilde ik een pittiger model. Het werd een XT 500.
Ik verkocht mijn Honda via de ViaVIa (voorloper marktplaats). De nieuwe eigenaar was blij. Ik verzekerde hem dat hij heerlijk reed en er was alleen wat kras en blikschade. Een week later werd ik gebeld.De koper was niet meer zo blij. De motor was vastgelopen. Met deze vastloper had hij veel meer kosten en hij wilde korting. Hij zou wel even langskomen.
Ik belde buurman Martin, een uit de kluiten gewassen havenarbeider, om mij even terzijde te staan. Ik ben niet groot en kon wel hard rennen (destijds). Ik was door de brulpartij door de telefoon en het postuur van de koper bang.
Op moment van aanbellen keek ik in de ogen van een kwade grote vent. Op dat moment vloog mijn adrenaline omhoog. Ik begon te stressen maar gooide direct het roer om. Ik bood hem op een rustige vriendelijke wijze 50 gulden korting. De koper was verbouwereerd en had een discussie verwacht. Hij accepteerde direct mijn aanbod.Het hielp dat Martin in de huiskamer zat maar wat verder werkte was het verplaatsen in de ander.
De teleurstelling erkennen. En de ander tegemoet komen.
Deze maand gaf ik een training aan onderwijsprofesisonals. Deze professionals kwamen met bijzondere casuïstiek.
Wat zou jij doen als er bijvoorbeeld bij een huisbezoek opeens iemand met een steelpan dreigt? Vanuit het niets? Terugvechten kan een intuïtieve reactie zijn. De collega van de desbetreffende docent vluchtte en stond direct buiten en zij stond alleen.
Het vangen van “ja”-tjes en in het gesprek was naast inleven in de ander de oplossing. Hierdoor werd escalatie voorkomen. En dat vinden we toch een wenselijke situatie.
Schrijf als eerste een reactie